Underspillet debut

Jim Jarmusch og Wim Wenders har ikke levet forgæves, kan man konstatere, når den argentinske instruktør Diego Lermans sort/hvide billeder langsomt ruller hen over lærredet.

Filmen »Lige pludselig« (originaltitel: »Tan de Repente«) er hans debut, og han har også selv været med til at skrive manuskriptet, der er løseligt baseret på novellen »La Prueba« af Cesar Aira. Den sørgmuntre melankoli ligger som en konstant tilstedeværende grundtone for pigen Marcias dannelseshistorie. Hun er en ensom ekspeditrice, hvis liv en dag tager en drejning væk fra monotonien, da hun bliver antastet af de to piger, Lenin og Mao, der vil have hendes krop. Modvilligt følger hun med, og det bliver begyndelsen til en rejse, der ikke bare fører ud til det hav, hun aldrig har set, men også til et større selvværd. Det kan lyde banalt, men er så subtilt fortalt, at filmen undslipper klicheerne og bliver troværdig. Med små, fine detaljer beskriver den tre, meget forskellige piger og de mennesker, de møder, og Lerman har sans for både det humoristiske og det smukt underfundige. Hans hang til lange indstillinger truer dog indimellem med at kamme over og efterlader i lange passager et indtryk af total stilstand. Men er man forberedt på at nedsætte pulsen til vagt blus, er »Lige pludselig« en af den slags kærkomment anderledes filmoplevelser, hvor man også kan mærke dens betydning for instruktøren.