Udstillingen Fashioned from Nature er et kig ind i Cruella de Vils klædeskab

Fashion from Nature på Geologisk Museum er en ekstravagant tour de force i modens naturhistorie og et fantastisk blik ind i menneskets forfængelighed og i naturudnyttelse - men den glemmer at forholde sig til, hvad mode egentlig er.

»Kun Engle har Vinger« af Nikoline Liv Andersen Fold sammen
Læs mere
Foto: Signe Vilstrup

Udstillingen Fashioned from Nature på Geologisk Museum i København er ikke en egenproduktion, tværtimod er den en slags versionering af udstillingen af samme navn, som kørte på det hæderkronede museum Victoria and Albert i London frem til januar i år.

Splittelsen er iboende – i såvel udstillingen som i os selv. For velvidende, at modeindustrien er en af de allerværste miljøsyndere, og pinsomt bevidst om at vores begær efter konstant at være iklædt de smukkeste kreationer lægger et enormt pres på både kultur, teknologi, natur og miljø, er det alligevel svært at lade være med at ønske sig en håndfuld af de lånte fjer.

Særudstillingen Fashioned from Nature, Statens Naturhistoriske Museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederik Wolff Nisbeth Teglhus.

For hvad er det med os og dén natur? Vi har brugt århundreder på at undertvinge os den, indtil der var plads nok til os, afgrøderne, børnene, bønderne og alle de krige, der skulle kæmpes, og derefter århundreder på at hitte på vanvittige måder, hvor vi kunne låne naturens skønhed til at fylde på dér, hvor vi selv manglede.

Udstillingens erklærede mål er at få os som beskuere til at genoverveje indholdet af vores klædeskab. For hvad har vi egentlig ret til at tage fra den natur, som vi efterhånden har forstået, ikke er uendelig? Et budskab der gentages igen og igen i udstillingen. Det begynder meget godt: Et drøn af en kjole fra 1997, hvor den legendariske designer Jean Paul Gaultier leverer drømmeversionen af, hvad der sker, når kunsthåndværkere inspireres af naturen.

Særudstillingen Fashioned from Nature, Statens Naturhistoriske Museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederik Wolff Nisbeth Teglhus.

1000 arbejdstimer er lagt i at brodere en leopard hen over kjolen i bittesmå glasperler med en sådan effekt, at man ikke kan gennemskue, om resultatet er pels eller perler. Ved siden af står den ægte – udstoppede vare, og vi tvinges til at tage stilling. Ikke bare til udryddelsestruede dyr, men til processer. Til det at håndens arbejde kan reproducere dyret, hvis bare man har tid nok. Med andre ord: Hvis vi gør os umage nok, behøver vi ikke flænse junglen for kattedyr – og måske princippet om umage kan overføres på klimakampen.

Der er enkelte andre bjergtagende eksempler på, hvad mennesket kan, når det sætter sig det for, men paradoksalt nok viser udstillingen først og fremmest, at vi simpelthen ikke kommer i nærheden af, hvad naturen kan, hvis moden stadig skal vække lidenskabelige følelser. For hvorfor skal vi fire-fem rum ind i udstillingen, før der for alvor er noget, der fænger? Og hvorfor er det, der fænger, ikke nye designeres bæredygtige forslag men derimod 1700-1800-tallets totale disrespekt for naturen?

Særudstillingen Fashioned from Nature, Statens Naturhistoriske Museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederik Wolff Nisbeth Teglhus.

Nye designeres fortolkninger af naturen i teateragtige designs blendes ind med bæredygtige muligheder, men er enten mere kunst end tøj eller mere tøj end mode. Eller med andre ord: Uanvendelige i et hverdagsliv eller uopnåelige for hverdagsmennesker.

Langt de fleste af de eksempler, der vises på nyere og mere bæredygtigt designs, er skabt af internationale designere, som bestemt ikke har tænkt sig at konkurrere med den hurtige mode, fast fashion, som især udfordrer miljøet.

Julia Lahme

»For når man bruger genstandende til at bevise sin agenda om grusomhed versus opfindsomhed eller de gode versus Cruella de Vil, så mangler hele den kulturelle kontekst, og man glemmer at se moden som netop mode.«


Det er ikke kostbare kreationer med 1000 timers perlearbejde, der tvinger kloden i knæ, snarere bomulds t-shirts til 79 kroner, men dem vises der ingen alternativer til, og dermed præsenterer udstillingen os ganske rigtigt for en genovervejelse af vores klædeskab, men ikke med det ønskede svar. For når man bruger genstandene til at bevise sin agenda om grusomhed versus opfindsomhed eller de gode versus Cruella de Vil, så mangler hele den kulturelle kontekst, og man glemmer at se moden som netop mode.

Moden er kendetegnet ved at tale om sin samtid, ved at kommentere det verdenssyn, den er skabt i, og den er kendetegnet ved at ville og skulle forføre med sensualitet, løfter om seksualitet og skønhed. Alt dette er udeladt af udstillingen. Moden skal lokke, inspirere og bilde os ind, at vi bliver smukkere, mere sexede og måske endda bedre til vores arbejde af at købe endnu et stykke tøj, men på udstillingen er det først og fremmest genstande af pels, fjer og hvalbarder, der indeholder dét løfte.

Black Moon af Ann Wiberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Drud Jordan.

Når alt det er sagt, så er Fashioned from Nature en ekstravagant tour de force i modens natur- ikke kulturhistorie, et fantastisk blik ind i menneskets forfængelighed og i naturudnyttelse, som ville have haft godt af at invitere flere faggrupper ind i kurateringen, så den refleksion over indholdet af ens eget klædeskab, udstillingen inviterer til, ikke ender med, at man desperat mangler en kåbe af pels og en fjerhat, som den rent faktisk gør nu.

Fashhion from Nature, Geogologisk Museum, Øster Voldgade 5-7, Kbh.

Udstillingen kan ses frem til 14. september.

Anmelderen Julia Lahme er etnolog og ejer en kommunikationsvirksomhed.