Udsøgte hyldester til livsglæden

Den hollandske museumsperle Mauritshuis viser nu en udsøgt samling af nederlandske guldaldermalerier udlånt fra Dronning Elisabeths samling.

Foto: Pressefoto. Det gik lystigt for sig, når det blev festet i Holland i 1600-tallet - som i dette maleri af Jan Steen fra 1673. Fra udstillingen i Mauritshuis i Haag.
Læs mere
Fold sammen

Der sad en kultivere britisk kunsthistoriker ved åbningen af pressemødet om udstillingen »Hjemme i Holland« i Mauritshuis i Haag. »Jeg er jo ikke kurator, ligesom mine museumskolleger,« sagde han. »Jeg er tilsynsførende. Sådan er det. Det var Charles I, der formulerede min stillingsbeskrivelse.«

Det er omkring 400 år siden, det skete, og The Royal Collection i Storbritannien, hvor Desmond Shawe-Taylor fører tilsyn, er siden vokset til omkring 7.000 malerier, fordelt på 13 kongelige residenser og forskellige magasiner.

Fra samlingen, der i princippet tilhører dronning Elisabeth, men i realiteten nationen, stammer et ganske ualmindeligt udsøgt udvalg af malerier fra den hollandske guldalder i 1600-tallet, og det er dem, der udgør udstillingen i Mauritshuis, hvor de på fineste vis suppleres af en række andre mesterværker i den faste samling.

Billederne, der altså nu er tilbage i Holland i nogle måneder, blev i sin tid givet som gave til det engelske kongehus – men udstillingens titel, »Hjemme i Holland«, har også en anden betydning.

Malerierne, der er udført af store navne som Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Jan Steen, Adriaen van Ostade og Johannes Vermeer, fortæller om hverdagslivet i Holland i 1650erne, 1660erne og 1670erne. Motiverne er ofte hjemmet, men der er også scenerier fra gader og gårde og fra forretninger og udskænkningssteder.

Alting er forgængeligt

Man ser mennesker, der ryger og drikker og tror, at de forfører kvinder, mens sandheden er, at det er kvinderne, der forfører dem. Det signalerer kvinderne for eksempel til betragteren ved at vise et spillekort med værdien es – eller en diskret inskription på et hus kan antyde, at der er tale om et bordel.

Sådan vrimler tidens genremaleri med anekdoter og symboler. Gennem en åbenstående dør betragter vi i Jan Steens mesterlige maleri »Morgentoilette«, hvor en halvt afklædt kvinde er ved at tage strømperne af, siddende på en seng.

Her kan det være nyttigt for forståelse af billedet at vide, at den tids hollandske ord for strømper var et synonym for de kvindelige kønsorganer. Ligesom et kranium og en henslængt lut på gulvet er en reference til livet som kort og flygtigt. Udstillingens – og periodens – mange sædeskildringer indeholder forskellige symboler, der skal minde os om, at livet er kort og døden uafvendelig, at alting er forgængeligt, og at man ikke kan tage sin rigdom med sig ind i himlen.

På den måde står den hollandske guldalder i gæld til de store middelalderlige helvedesvisioner hos Bosch og Bruegel. Men trods den tids religiøse strømninger er tonen lettere, og billederne fremstår snarere som en hyldest til livsglæden og løssluppenheden, end som formaninger om at holde sig på dydens smalle sti.

Skønt scenerierne er hverdagsagtige, er detaljerne gengivet på en sådan måde, at de tjener til at demonstrere, hvor virtuose de pågældende malere er. Hvordan de er i stand til at indbygge forskellige detaljer, som når man i et hovedværk af Johannes Vermeer ser en kvinde i færd med at spille på et instrument både forfra og bagfra, takket være et spejl. Og som når malerne i udpræget grad formår at skildre de enkelte elementers materialemæssige karakter, så man forstår, at et stykke klæde og en flade af træ eller sten ikke har samme stoflighed. Det mærker vi, når vi rører ved dem. Og det kan man se på malerierne.

Billederne var malet til det hollandske borgerskab, og når der alligevel for en dansker er noget bekendt ved dem, skyldes det, at mange af motiverne blev genanvendt et helt andet sted og til en helt anden tid - nemlig af de danske guldaldermalere et par århundreder senere!

Hvad: Hjemme i Holland. Hvor: Mauritshuis, Haag. Hvornår: Mandage kl. 13-18, tirsdage-søndage kl. 10-18. Til 8. januar

Foto: Pressefoto. Et højdepunkt på udstillingen i Mauritshuis: Johannes Vermeers »De muziekles« - »Musiklektionen«, 1660-1662. Fold sammen
Læs mere