Tyve slap væk med mesterværk til 26 millioner – troede de

Italiensk politi narrede kunsttyve, som troede, at de havde fået fingrene i et maleri af den flamske mester, Pieter Brueghel den Yngre. Det havde de ikke.

Dette billede af Pieter Brueghel den Yngre, »Korsfæstelsen«, har i over 100 år hængt i en fredelig landsbykirke i Norditalien. Onsdag troede tyve, at de havde fået fingre i maleriet, men det var blot en kopi, som de havde stjålet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brueghel

Det gik voldsomt for sig, da tyve onsdag morgen stjal et værdifuldt maleri fra Santa Maria Maddalena-kirken i den lille ellers fredelige italienske by Castelnuovo Magra, som ligger tæt ved middelhavskysten mellem Genova og Pisa.

Tyvene ankom i bil til den lille by med 8.500 indbyggere. Inde i kirken slog de med hammer det glas, som skulle beskytte maleriet, i stykker og fik derefter lirket maleriet ud, hvorefter de ifølge et kvindeligt øjenvidne i bil, en Peugeot, forlod gerningsstedet i høj fart. Politiet mener, at to personer har været involveret i tyveriet.

I første omgang udtrykte byens borgmester forfærdelse og sagde, at tyveriet var et »hårdt slag for det lille samfund«, men onsdag aften blev det afsløret, at der var tale om et coverup.

Politiet havde nemlig fået nys om, at tyve ville stjæle kirkens mesterværk, »Korsfæstelsen«, der er malet af Pieter Brueghel den Yngre, og er vurderet til 26 millioner kroner. Man havde derfor i hemmelighed installeret en kopi af maleriet i kirken. Ligesom man havde opsat overvågningskameraer og fået det ægte maleri i sikkerhed bag lås og slå.

Daniele Montebello, borgmester

»Jeg takker politiet og kirkegængere, som havde bemærket, at maleriet, som var ophængt i kirken, ikke var det ægte, men som holdt det som en hemmelighed.«


Allerede onsdag aften afslørede borgmesteren, at der havde været tale om en dækmanøvre.

»Jeg takker politiet og kirkegængere, som havde bemærket, at maleriet, som var ophængt i kirken, ikke var det ægte, men som holdt det som en hemmelighed,« sagde borgmester Daniele Montebello ifølge The Guardian.

Tyvene havde ikke opdaget det, som de kvikke kirkegængere havde, og de fik med andre ord en lang næse. De havde gjort sig til tyve for en værdiløs kopi, som selv ikkekunstkyndige kunne se, ikke var den ægte vare.

Der er endnu ikke kommet oplysninger om, hvorvidt det er lykkedes politiet at opspore gerningsmændene.

Tyveri af kirkekunst er ikke usædvanligt

Tyveri fra kirker er ikke usædvanligt. I 2018 blev der stjålet uvurderlige kronregalier fra en svensk kirke. De er senere dukket op igen, og gerningsmanden er idømt fængsel. For 50 år siden blev der stjålet et mesterværk af Caravaggio fra en kirke i Palermo. I 2014 blev et maleri af Emil Nolde, »Middag i Emmaus«, stjålet fra Ølstrup Kirke i Vestjylland. Værket, der var vurderet til cirka ti millioner kroner, blev dog få år senere fundet igen i Nordtyskland.

I 2014 blev et maleri af Emil Nolde, »Middag i Emmaus«, stjålet fra Ølstrup Kirke i Vestjylland. Værket blev dog få måneder senere fundet igen i Nordtyskland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Rasmussen.

I 2016 blev der registreret 449 tyverier af kunst fra italienske kirker, hvilket var et fald i forhold til 2011, hvor der blev stjålet 906 kunstgenstande, skriver The Guardian.

Maleriet af Pieter Brueghel den Yngre blev for godt 100 år siden givet til den lille, italienske by af en velhavende familie. Under Anden Verdenskrig var det gemt væk, for at nazisterne ikke skulle stjæle det. Maleriet var også i 1981 mål for tyve. Dengang lykkedes det, men det lykkedes også få måneder senere at finde frem til maleriet igen.

Kirken giver i øvrigt husly til et andet værk af en verdenskunstner, en marmorskulptur af Michelangelo.

Pieter Brueghel, der levede fra midten af 1500-tallet til 1636, er en af de store flamske mestre og søn af en anden flamsk mester, Pieter Brueghel den Ældre. Han har fået tilnavnet »Helvedes-Brueghel« på grund af sit store talent for fremstille ild.

Pieter Brueghel malede livet igennem flere værker med korfæstelsen af Jesus som motiv. Udover religiøse motiver malede han også billeder af vinterlandskaber og landsbyliv. Han er et af kunsthistoriens helt store navne, og hans billeder sælger i dag for enorme summer – helt op til 70 millioner kroner.