TV-stationen med de gule bånd fylder 10 år

TV 2 News fylder ti år. Stationen har formået at holde sig i luften som danskernes foretrukne kanal, når de store begivenheder rykker, ligesom den har medvirket til at speede nyhedstempoet op.

Per Mikael Jensen og News-helikopteren, da TV 2 News gik i luften 1. december 2006. Foto: TV 2 Fold sammen
Læs mere

Det var helikopteren, der fyldte mest i billedet, da TV 2 News med Natascha Crone på skærmen gik i luften 1. december 2006. Fordi den var sådan et godt billede på vingefanget og de højtflyvende ambitioner om en 24 timers nyhedskanal – og langtfra på den positive måde, husker TV 2s nyhedschef, Mikkel Hertz (rundt billede), der var chef for TV 2 News fra starten.

»Det var mest omtalen af helikopteren, der fyldte meget, fordi det var så udansk. Per Mikael Jensen var kommet hjem med dampfærgen fra Amerika med store armbevægelser, og selvfølgelig skulle vi have en helikopter. Vi var fra begyndelsen udsat for massiv hån, spot og latterliggørelse for nu at bruge Flemming Roses udtryk. Fordi der var mange, som ikke troede på, at sådan en dansk nyhedskanal kunne overleve – der skete simpelthen ikke nok i dette land. Men det gjorde der så,« konstaterer Mikkel Hertz.

Og helikopteren har man altså endnu.

Men det var faktisk Per Mikael Jensens år i London og New York, der gjorde, at han som direktør for TV 2 satte gang i en nyhedskanal som noget af det første – også selv om det ikke var det kommercielt mest oplagte. For at nå med i TV-pakkerne blev kanalen søsat på kun et halvt år, og det prægede den første tid, erkender Per Mikael Jensen.

»DNAet i en nyhedskanal er at sende live, og det skulle vi lige lære. Det første studie lignede også noget, der var lavet af niende klasse på Blågårds Skole – det var ikke kønt, men det blev lavet om. Jeg har aldrig været så bange for begynderfejl, mere for slet ikke at komme i gang. Og TV 2 News har været god til at udvikle sig, og det er lykkedes at definere kanalen, som stedet man går hen, når der sker store ting som for eksempel regeringsdannelsen. Det er en markedsplads, de har erobret,« konstaterer Per Mikael Jensen, der forlod TV 2 et år efter nyhedskanalens start.

Her var allerede sket en del ændringer i sende­fladen, efter at seertallene fra begyndelsen var skuffende. De livsstilsagtige magasin-elementer med mode og dyre biler, som efter udenlandsk forbillede havde plads i fladen, blev luget ud og erstattet af taleprogrammer, som »Mogensen & Kristiansen« og senere det blandt redaktører populære »Presselogen«.

Dette skete også, fordi der uden for de store begivenheder var for få væsentlige nyheder, mener journalist og TV-ekspert Lasse Jensen.

»Så de lavede meget fornuftigt en blanding af en nyhedskanal og noget, der kunne ligne en moderniseret udgave af P1s »Orientering«,« mener Lasse Jensen. Samtidig blev TV 2 News i Danmark den største motor for den internationale tendens i journalistikken, der i dag sætter sit præg på det politiske liv, fremhæver han.

»Med en 24 timers nyhedskanal speeder du mange ting op – ikke mindst i politik. Samtidig havde teknologien udviklet sig eksplosivt, så nu var man til stede hele tiden – ikke mindst på Christiansborgs gange. Flere ældre politiske journalister har bemærket, at der før TV 2 News var tid til at reflektere over tingene, indtil det blev deadline. Nu er der hele tiden deadline, og politikerne bliver afkrævet kommentarer hele tiden – også selv om de ikke har nogen eller ikke har haft tid til at tænke sig om. Det er jo spændende, men det er ikke nødvendigvis givende,« konstaterer Lasse Jensen.

For Mikkel Hertz var et af højdepunkterne i TV 2 News’ ti år valget i efteråret 2007. Her steg seertallet, og seerne blev efterfølgende hængende.

»Så de må have været tilfredse. Men selv om vi ændrede profil, så er der en ting, der ikke er ændret. Det er breaking. Breaking News slår alt. Når vi går breaking, så er holdet som et sammentømret håndværkerteam, og der er en fantastisk vindermentalitet,« fremhæver nyhedschefen. Netop brugen af de gule breaking-skilte har gennem årene ofte været til diskussion, men for Mikkel Hertz dækker skiltet blot over, at der nu er en historie, som er vigtig eller spændende.

TV 2 News havde sidste år sit højeste gennemsnitlige seertal og en seerskare, der som alt andet flow-TV mangler de yngre seere, men til gengæld når ud til mange beslutningstagere. Konkurrencen kommer ifølge Mikkel Hertz fra digitale medier, men byder fremtiden på et privatiseret TV 2, som regeringen ønsker, kan det give problemer for den tiårige, mener Lasse Jensen.

»Det er for mig at se tvivlsomt, om TV 2 News kan overleve som forretning med private ejere. Det er svært at bedømme, om kanalen i sig selv er en overskudsforretning, men i en skærpet konkurrencesituation bliver det nok vanskeligt. Og TV 2s nichekanaler er jo ikke omfattet af public service-reglerne,« siger Lasse Jensen.