TV-producenter frygter slankning af DR

Der er en fin balance mellem underholdning og oplysning på DR, vurderer Producentforeningen efter kritik fra borgerlige partier, der vil have mindre sjov og mere public service.

ARKIVFOTO 2011 af Brødrene Price. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets film- og TV-producenter er ikke enig med de borgerlige partiers kritik af DR for at sende for mange livsstilsprogrammer, amerikanske serier og underholdning.
Direktør Klaus Hansen fra Producentforeningen, der er brancheorganisation for producenter af film, TV og computerspil, afviser politikernes krav om mere public service på bekostning af underholdningsprogrammer.

»Det er meget vigtigt at understrege, at vi i Danmark har to public service-stationer, DR og TV 2, der bredt set har rigtig godt tag i befolkningen. Og en af årsagerne er, at man har et bredt public service-begreb med et mix af livsstil, underholdning og kultur,« siger han.

Klaus Hansen er bange for, at man mister den store, brede opbakning til public service-stationerne, hvis man eksempelvis begynder at reducere i underholdningen på DR, sådan som både Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ønsker.

»Jeg frygter, at hvis man går ind og skærer alt for meget og siger, at DR kun skal have et meget snævert public service-begreb, så mister man noget af den public service-succes, man har i Danmark. Jeg synes, der er en fin balance mellem underholdning og oplysning på DR,« understreger Producentforeningens direktør.

De borgerlige partier siger til Berlingske, at de ikke er uenige i, at DR også skal levere underholdning, men de mener, at den nuværende programlægning er kommet ud af balance.

»Der er sket en skævvridning. DR er blevet mere underholdningsorienteret, og samtidig har man placeret de mere public service-orienterede programmer om eksempelvis kultur, viden og kristen kulturarv på andre kanaler end DRs hovedkanal. Derfor er DR1 ved at blive en kanal, der åbenbart skal konkurrere med de kommercielle kanaler og være fyldt med underholdning af svingende karakter,« siger Morten Marinus (DF), medieordfører for Dansk Folkeparti.

»Jeg siger ikke, at DR ikke skal lave underholdning, men det er kommet i forgrunden frem for nogle af de public service-forpligtelser, som DR burde satse på at samle nationen omkring,« forklarer han.

Men DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, afviser, at mængden af underholdning skulle være steget, samt at DR skal overlade det kulørte indhold til de kommercielle aktører:

»Hvis DR kun skal lave smalle, intellektuelle programmer, så svigter vi vores public service-opgave. Når vi laver en bred og mangfoldig dækning af vigtige emner som for eksempel kommunalvalget, så er det jo også for at få fat i dem, der ikke er interesserede i forvejen. Hvis man gerne vil samle og skabe debat om de vigtige spørgsmål og dilemmaer, er man nødt til at have bredt fat, ellers får man ikke gennemslagskraft og gør ikke en forskel,« siger hun til Berlingske.