Trods 70 musikere, stjernebesætning og flotte sange: Sjusket iscenesættelse ødelægger kæmpemusicalen »Leonora Christina«

Musicalsatsningen »Leonora Christina« byder på musik af høj klasse, men skæmmes af en doven tekst og instruktørens manglende evne til at skære fra.

Der er brugt mange penge og kræfter på Odense Teaters største musical nogensinde. Her titelrolleindehaveren Xenia Lach-Nielsen og Christian Mosbæk i en af musicalens mange højdramatiske scener. Emilia Therese

»Det hele begyndte med tonerne af Stephen Henriksens musik og Torben Kirkegaards sangtekster,« står der i programmet til den store fynske musikdramatiske satsning »Leonora Christina«. Det tror jeg gerne, for sangene løfter og forfører med enkelte undtagelser. Jeg ville virkelig gerne være gladere for den musical, som mange gode kræfter har udviklet oven på sangene, men der er simpelthen for meget, der ikke falder i hak.

Historien om powerparret Leonora Christina, datter af Christian IV, og hendes mand, rigshofmester Corfitz Ulfeldt, der griber efter magten og ender i livslang fejde med Leonoras halvbror, Frederik III, og hans dronning, Sophie Amalie, har ellers masser af dramatisk potentiale.