Traditionelt TV taber terræn

I 2014 brugte vi i gennemsnit knapt tre timer om dagen på at se broadcast-TV. Det er et fald på 4 procent siden sidste år, fastslår medieforskerne bag en ny rapport om medieudviklingen i Danmark.

DR tegner sig for 22,4 procent af danskernes samlede TV-sening i 2014. Det er 2, 4 procentpoint mere end i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Seerne vil se TV, når de vil og hvor de vil. Og det udfordrer traditionelt broadcast-TV, som vi brugte mindre tid på i 2014, end vi gjorde i 2013.

Ifølge en endnu uudgivet rapport fra DR Medieforskning brugte hver dansker i gennemsnit to timer og 53 minutter dagligt på at se TV i 2014. Det er 4 procent mindre end i 2013.

»Det er et fald på fire procent i forhold til 2013, hvilket er mere afdæmpet end faldet på otte procent fra 2012 til 2013. Dermed er den voldsomme stigning i tv-forbruget fra 2007 til 2010 stort set borte, og i 2014 så vi nogenlunde lige så meget tv som i 2008,« konkluderer medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green fra DR Medieforskning i 'Medieudviklingen 2014’.

Faldet i TV-seningen er størst blandt de unge. For de 3-12-årige er TV-forbruget faldet med 11 procent fra 2013 til 2014. Forskerne bag rapporten fremhæver, at udviklingen formentlig skyldes, at tablets er blevet populære blandt børnefamilier.

Streamingtjenesterne kommer

Ifølge en Megafon-undersøgelse fra oktober 2014 fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen streamer 57 % af danskerne TV på nettet. Og 37 procent af de adspurgte med et traditionelt TV-abonnement svarer, at de ser mindre traditionelt TV, efter de er begyndte at streame.

Det er dog ikke muligt at fastslå, hvor stor en andel af faldet i den tid, vi ser broadcast-TV, der skyldes et øget forbrug af streaming:

”Det er stadig ikke muligt at måle direkte, hvor meget af faldet i TV-seningen, der skyldes streamingtjenester. Men blandt de, der siger, at de streamer hver uge, er tidsforbruget faldet med cirka 10 procent i 2014 i forhold til 2013,” forklarer forskerne fra DR Medieforskning.

DR Medieforsknings fulde rapport udkommer 22. januar.