Topløse lokkemadder, tyk parfume og et stænk af racisme: Det er fortællingen om bizar coolness-butik

Mediekommentar: Efter dokumentaren »White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch« står det soleklart, hvorfor den kontroversielle tøjkæde aldrig fik fat i den danske ungdom trods en ihærdig indsats for at lokke kunder til.

I dokumentaren »White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch« beskrives et arbejdsmiljø, hvor de ikkehvide blev sat til at arbejde på lageret og uden for åbningstid. Norikazu Tateishi/AP/Ritzau Scanpix

Man kunne fornemme den på lang afstand. Dels kunne man høre den pulserende musik, og dels kunne man lugte den, så snart man satte sine ben i Købmagergade, som fynboerne kalder »Strøget«, og jyderne kalder »Midtbyen«.

4. november 2010 åbnede det amerikanske tøjmærke Abercrombie & Fitch en flagskibsbutik på Købmagergade 11 i København. Et koncept, hvor unge og smukke mennesker solgte tøj for og til de seje børn, og formlen skulle nu oversættes til dansk.