To fremragende oplevelser, en nogenlunde julekalender og måske en tak til jyderne i fremtiden

Er du til julens fiktive universer eller den benhårde politiske virkelighed? Kulturnyhederne er klar.

God fredag middag, så er kulturnyhederne klar.

Vi starter i julehjørnet. Traditionen tro blev der i går skudt gang i årets julekalendere. Heriblandt den spritnye »Den anden verden« på DR1 om en teenagepige, der både tumler med hverdagens socialrealistiske teenageudfordringer og finder en eventyrlig parallelverden. Og hvordan blev den så modtaget? Billedet er noget mudret. I nærværende avis, er anmelder Jakob Steen Olsen ikke imponeret. Han giver den nye julekalender tre stjerner og finder den noget forudsigelig.

På Jyllands-Posten er de langt mere begejstrede. Her synes anmelderen, at »Den anden verden« starter fantastisk og kvitterer med fem stjerner. Politiken placerer sig med fire hjerter midt i feltet og skriver, at »årets julekalender fra DR har lagt i kakkelovnen til en omgang teenageforelskelse og familiefnidderne uden at være særlig julet. Hvor er nisserne?«

Og ja, hvor er nisserne? Dem finder man i »Nissebanden i Grønland« på Ramasjang, og så behøver vi ikke at tale mere om den. For den har man allerede stiftet bekendtskab med flere gang, hvis man har børn under 35-40 år.

Der er også en adventskalender til de voksne i år, og den skal man ikke snyde sig selv for, hvis man holder af Rytteriet. Få en smagsprøve her:

Vi glider lige så stille og roligt fra julens fiktive universer til den benhårde politiske virkelighed. Mette Bocks (LA) første uge som kulturminister er ved at være ovre, og hvad har hun så brugt den på? Tja, hun har blandt andet været i samråd om afslutningen på en Cirkeline-film. Samrådet fandt sted på Dansk Folkepartis initiativ, som havde følgende spørgsmål:

»Finder ministeren, at slutteksten i børnefilmen om Cirkeline og verdens mindste superhelt (Tak til alle flygtninge og indvandrere fordi de har beriget det danske samfund) er foreneligt med DRs virke som en upolitisk licensfinansieret public service virksomhed, og er ministeren enig i, at budskabet kan tolkes politisk?«

Hvis man skulle lege djævlens advokat, kunne man måske spørge, om der ikke er vigtigere sager, som de folkevalgte og udvalgte på tillidsposter kan bruge deres tid på? Men det gør vi ikke. Kulturnyhederne nøjes i stedet med at referere den nye kulturminister for under samrådet at slå fast, at Cirkeline-gate ikke gør DR til partisk institution, og at hun ikke vil forholde sig til »hvad man takker for i et enkelt program i en Cirkeline-film, og jeg vil heller ikke forholde mig til, om man eksempelvis kan takke jyder i en film.«

Den nye kulturminister er mere i sync med Dansk Folkeparti, når det kommer til licensen. Da Mette Bock gæstede radioprogrammet Mennesker og Medier tidligere på ugen, faldt snakken på den stormombuste licens, og her sagde hun ifølge branchesitet Mediawatch:

»Dansk Folkeparti havde jo en interessant kronik i sommer, hvor de sagde, at de gerne ville sænke licensen med 25 procent. Jeg tror, vi skal sætte ambitionsniveauet højt, og så må vi finde ud af, hvor det så lander. Men den skal sænkes. Det er en bunden opgave, men jeg kan ikke sætte procenttal på på nuværende tidspunkt.«

Senere i programmet blev der dog sat tal. Her sagde Mette Bock, at hun vil arbejde for at sænke licensen med fem procent om året over fem år, så den samlede sænkning bliver på 25 procent.

Vi iler videre til noget godt og helt konfliktløst. Mens flere film i sidste uge gjorde sig bemærket ved at få virkelig dårlige anmeldelser - ikke mindst den danske komedie »Undercover« - er det modsatte tilfældet i denne uge, hvor to fremragende film, ifølge anmeldere på tværs af avistitler, har ramt biograferne.

Den ene er science fiction-filmen »Arrival«. Ifølge Berlingskes Jeppe Krogsgaard Christensen er den intet mindre end årets biografoplevelse indtil videre.

»Filmen er forbløffende formfuldendt og spinder poesi og filosofi ind i sin fortælling, der nok handler om fremmede væsener, som ankommer til Jorden, men mest handler om sprog. Det er godt nok. »Arrival« er et sci fi-drama om det talte og det skrevne, og ikke mindst om sprogets potentiale i mødet med det fremmede. Om hvordan det enten kan været det, der forårsager klodens ødelæggelse, eller det, der kan være vejen til menneskehedens redning,« skriver Jeppe Krogsgaard Christensen i sin anmeldelse, og du kan selv se traileren her:

Den anden gennemroste biograffilm er »Min far Toni Erdmann«,  og var ifølge Berlingskes filmredaktør Kristian Lindberg midtpunkt for en mindre skandale under årets filmfestival i Cannes:

»Filmen scorede et rekordhøjt antal anmelderstjerner under festivalen, og det skuffede film-feministerne, at festivalens jury forbigik en sjælden chance for at give Guldpalmen til en kvindelig instruktør.«

Du kan læse den sekstjernede anmeldelsen her:

Og se en trailer her:

Og nu hvor vi er ved de visuelle kulturtilbud, så er kulturnyhederne ikke for fine til at komme med en servicemeddelelse: Du kan nu downloade Netflix-serier, og det er jo ikke så ringe, hvis man skal bruge noget underholdning til flyrejsen, togturen eller bare befinder sig et sted - og dem er der faktisk mange af - hvor netforbindelsen lader en del tilbage at ønske.

Og endnu en servicemeddelse: Hvis du ikke har sikret dig en billet til Smukfest i Skanderborg, så drop det, medmindre at du vil betale ågerpriser og støtte billetmafiaen. Det tog blot fem timer, før festivalen kunne melde alt udsolgt, og det uden at have offentliggjort ét eneste navn på plakaten.

Før du går på weekend, skal du have lidt at muntre dig i anledning af, at TV-institutionen »Go' morgen Danmark« fejrer 20 års fødselsdag i dag.

God weekend og godt tilbageblik på nogle af Go'morgen Danmarks sjoveste øjeblikke: