Tivoli vil selv være teaterproducent

Tivoli søger en kreativ producent, der skal være ansvarlig, når forlystelseshaven nu i stigende grad selv vil producere store musical- og teaterforestillinger.

Flere end 120.000 mennesker købte billet til forestillingen »Dirty Dancing« i Tivolis Koncertsal, og musicalen har dermed været en af de helt store succeser i Tivoli. Blandt de medvirkende var blandt andet Karina Frimodt og Silas Holst. Foto: David Leth Williams Fold sammen
Læs mere

»En kreativ producent«. Sådan én søger Tivoli. Det er tanken, at vedkommende skal være med til at højne kvaliteten af og øge mænden af de store teater- og musicalforestillinger, som Tivoli i stigende grad selv vil stå for at producere.

»Vi prøver at at skubbe vores strategi for Tivoli i en endnu tydeligere retning. Vi vil gerne forstærke fornemmelsen af, at Tivoli er andet og mere end en forlystelseshave,« siger underholdningschef Nikolaj Koppel.

Forlystelseshavens langsigtede strategi er, at publikum fremover skal tænke »Tivoli«, når de tænker »underholdning«. Tivoli skal være en helårsforretning, der er mindre afhængig af vejret. Den forøgede indsats på teater- og musicalområdet skal ses i sammenhæng med, at Tivoli vurderer, at der på dette felt er mulighed for økonomisk vækst, som ikke endnu har været udnyttet fuldt ud.

»Vi søger en person, som har en teaterfaglig baggrund, som har kunstnerisk integritet, viden og erfaring. Men vedkommende skal selvfølgelig også have en rimeligt solid forretningsforståelse. Vi modtager jo ikke, ligesom mange andre af de institutioner, vi bliver sammenlignet med, offentlig støtte. Vi går hele tiden en balancegang mellem at skulle opfylde krav på forskellige parametre, både kunstneriske og forretningsmæssige. Med Tivoli er det jo ikke bare i overført, men også i bogstavelig betydning et spørgsmål om gyngerne og karrusellen,« siger Nikolaj Koppel.

Han understreger samtidig, at Tivolis kulturelle palet også fortsat omfatter en række institutioner, der ikke er forbundet med de store indtægter, men som er en del af havens selvforståelse og dna, for eksempel et symfoniorkester, et pantomimeteater, en balletskole og den musikskole, som Tivoli-Garden også er.

God mening

Sidste år producerede Tivoli A/S farcen »Den grønne elevator« og balletten »Nøddeknækkeren« alene. Ellers havde man tidligere overvejende skabt nye forestillinger i samarbejde med andre eller som udlejere. Men eksterne samarbejdspartnere er stadig en forudsætning for havens forlystelsesudbud.

»Selvfølgelig er der en forretningsvinkel i dette, som giver god mening. Men fordi vi ansætter én person, som forhåbentlig har mange af disse kompetencer, er det vigtigt at understrege, at vi ikke lukker døren for fremtidige samarbejder. Vi har jo stadig partnere, vi laver forskellige typer forestillinger med, enten i form af samproduktion eller udlejlning,« siger Nikolaj Koppel med henvisning til bl.a. London Toast Theatres »Crazy Christmas Cabaret« og Tivoli-revyen »Tam Tam«.

»Men det er klart, at vi med den person, vi nu ansætter, håber på at kunne tage mere ejerskab over det kunstneriske og forretningsmæssige, når vi ser det i et længere perspektiv. Det er ikke noget, vi gør på 14 dage, det her,« fastslår underholdningschefen.

De seneste sæsoner er store aktører som Nordisk Film med selskabet NF Live gået ind i underholdningsteatret med brask og bram for siden at trække sig tilbage efter et par forsøg under henvisning til, at de simpelt hen ikke kunne tjene nok penge. Det mener man hos Tivoli godt, man kan.

»Men vi ved godt, at vi skal gøre os umage og være meget klar på, med hvilket produkt vi taler til hvem,« siger Nikolaj Koppel.

»Man kan ikke regne med at sælge 100.000 billetter hver gang, men mindre kan også gøre det. Vi forsøger at lave noget til mange forskellige slags publikummer – også gerne til til nye og yngre segmenter. Man kan hurtigt komme til at kannibalisere på sig selv, hvis man ikke er meget strategisk bevidst om, hvem man henvender sig til.«

Billetsluger

Men arbejder Tivoli hen imod en strategi, der handler om, at Tivoli omtrent skal være en helårligt producerende teatervirksomhed?

»Vi kigger allerede nu på Glassalen og Koncertsalen, som er der, vi først og fremmest vil fokusere. Vi har set, at Tivoli sagtens kan have forestillinger kørende, selv om haven er helt eller delvist lukket. Der skal også stadig være plads til den klassiske musik, ligesom salene jo også lejes ud. Men det kan være, at vi kan skrue op for ambitionerne og lave mere i de perioder, hvor salene ligger helt eller delvist ubenyttede hen,« siger Nikolaj Koppel, som bestemt ikke vil smække døren i for eksterne producenter.

Én af dem, Tivoli har samarbejdet meget med de senere år, er Jesper Winge Leisner, der med sit produktionsselskab The One and Only Company har en række storsælgende musicalforestillinger i Tivoli bag sig. Senest billetslugeren »Dirty Dancing«, der solgte 120.000 billetter i Tivoli.

Når den genoptages næste sommer, flytter den til Operaen på Holmen og vil ikke være at finde i Tivoli. Jesper Winge Leisner forstår godt, at forlystelseshaven selv i stigende grad vil til fadet:

»Vi har haft et fantastisk samarbejde med Tivoli de seneste fire-fem år. Sammen har vi solgt 375.000 billetter til titler, vi har bragt ind i Tivoli. Men der er stadig plads til mange andre forestillinger, og det er da en naturlig udvikling, at Tivoli selv ønsker at sætte et fingeraftryk på repertoiret og på produktionen. Det virker som et seriøst greb,« siger Jesper Winge Leisner – uden på nogen måde at afvise fremtidige samarbejder med forlystelseshaven.

Mange millioner

Teaterforsker Stig Jarl, Københavns Universitet, synes, at Tivolis dispositioner virker »særdeles fornuftige«.

»For et par år siden talte vi en del om, at markedet for underholdningsteater var mættet, men der dukker hele tiden nye aktører op. Tivoli har den fordel, at de ikke skal ud og leje dyre steder som f.eks. Forum til at huse deres produktioner, som det var tilfældet for NF Live. Det er et sundhedstegn, at Tivoli spreder sine aktiviteter,« mener han.

Når Tivoli til efteråret skaber en version af Beatles-teaterkoncerten »Come Together«, sker det for egen regning. Og når haven til marts næste år har premiere på den populære Broadway-musical »Hairspray«, samarbejder man med Thomas Langkjær, der nu har dannet sit eget produktionsselskab efter at have været tilknyttet The One and Only Company. Men Tivoli er selv meget involveret i produktionen. Allerede nu, næsten et år inden premieren, ser den ud til at blive en publikumstræffer med foreløbig ca. 23.000 solgte billetter.

»Helt vildt,« mener Nikolaj Koppel, der til gengæld ikke er meget for at afsløre, hvor meget produktionen koster.

»Haha, det er meget hemmeligt! Men det koster mange millioner. Vi har store ambitioner. Du kan jo bare kigge på castet, på alt det, der er udenom, og så starte din egen matematik derfra. Men når man har så store armbevægelser og gerne vil positionere sig i branchen, som vi håber på med »Hairspray«, koster det penge. Du er nødt til at have noget volumen, når du ikke er støttet på finansloven.«

Det koste penge at tjene penge?

»Sådan er det.«