Tine Fischer stod til at miste sin livsdrøm. Så begyndte hun at ringe rundt

Lederen af filmfestivalen CPH:DOX, Tine Fischer, var ved at miste det hele, da coronavirussen ramte landet. Med benhårde forhandlinger og søvnløse nætter blev den potentielle fiasko vendt til succes. Derfor er Tine Fischer valgt af Berlingske som et forbillede. Læs hendes historie her.

»Normalt er jeg en væddeløbshund, jeg løber bare. Måske fordi jeg er vokset op med tryghed i metermål og med forældre, der havde ufattelig stor tillid til, at jeg nok skulle finde vej,« fortæller Tine Fischer, administrerende direktør for CPH:DOX, Copenhagen International Documentary Film Festival, der endte med at blive en succes midt under coronakrisen. Thomas Lekfeldt

»Hvis der er noget, der er et lovechild i mit liv, det eneste ud over mine børn, så er det festivalen CPH:DOX. Jeg har brugt 13 år på at bygge den op. Som alle iværksættere ved jeg, at jeg kan tabe det hele igen. Og det vil jeg bare ikke.«

»Da jeg startede DOX, havde jeg et fuldtidsjob på Filminstituttet. På det tidspunkt var dokumentarfilm noget halvstøvet, man kunne se på en god dag i undervisningslokalet, men så vandt Michael Moore Den Gyldne Palme ved filmfestivalen i Cannes for »Fahrenheit 9/11«. Dokumentarfilmen stod pludselig i en guldalder. Jeg tænkte, at der måtte være en ny, ung målgruppe derude, så vi startede en festival og begyndte at vise film, hvor de unge var – i byen, i parker, på skaterbaner. Siden er DOX vokset og blevet en internationalt anerkendt festival, en af de tre største i verden. Når Netflix selv henvender sig for at blive sponsor, så har festivalen sat sig et sted i den internationale top. Og 2020 skulle være vores bedste år. Sådan så det ud i planerne.«