Til forsvar for utroskab

Ole Christian Madsens »Prag« er et sindsoprivende ægteskabsdrama med pragtpræstationer af Stine Stengade og Mads Mikkelsen.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

De færreste skuespillere kan forlade sig selv totalt, blive ganske usynlige og forsvinde fuldstændig ind i de figurer, som de spiller.

Mads Mikkelsen hører trods sit tårnhøje talent til dem, der vanskeligt kan. Han bærer i næsten alle sine film på en vis irritabilitet - en utålmodig væmmelse ved folk, der opfører sig tungnemt - og dette karaktertræk passer selvfølgelig bedre i nogle roller end andre.

I Ole Christian Madsens »Prag« karakteriserer det perfekt advokaten Christoffer, som sammen med sin kone Maja rejser til Prag for at hente sin fars lig til Danmark - en far, Christoffer brat blev forladt af som 12-årig og absolut ikke nærer varme følelser for.

Sagen med liget er besværlig og ubehagelig, men dramaet i »Prag« spidser for alvor til, da Christoffer afslører, at Maja har en affære hjemme i Danmark.

Her bliver Ole Christian Madsens film forfriskende, måske også provokerende i forhold til de fleste andre, for sympatien må i dette tilfælde i langt højere grad ligge hos den utro part end hos den »bedragne« - man forstår nemt Majas behov for et såkaldt sidespring, og man føler ikke den ringeste medlidenhed med Christoffer, da han raser i aggressiv jalousi.

Det skyldes, at mens Christoffer i Mads Mikkelsens suveræne fortolkning er en tør og knarvorn knudemand, repræsenterer Stine Stengade som Maja de smukke og begavede kvinder, der i trediverne er så attraktive som nogensinde og samtidig besidder for stor en portion selvstændig handlekraft til lydigt at føje en dominerende mand.

Kan ægteskabet i »Prag« holde til den centrale afsløring? Med en passende åben slutning, som hverken er rosenrød eller kulsort, giver filmen os mulighed for selv at vurdere udfaldet, og i øvrigt rummer historien undervejs en gedigen overraskelse, som ikke skal røbes her.

Blandt andet takket være den velfungerende konsulentordning på Det Danske Filminstitut er dansk filmkunst i disse år præget af frodig mangfoldighed, og også »Prag« har sin helt personlige profil.

Sammenlignet med Ole Christian Madsens foregående værk, den teknisk trickfyldte »Nordkraft«, er den nye film mere ren, stram og skarp, og selvfølgelig har den tråde tilbage til Madsens stærke Dogmefilm »En kærlighedshistorie«, der også bød på en uforglemmelig indsats af Stine Stengade, dengang over for Mads Mikkelsens bror, Lars Mikkelsen.

Men »En kærlighedshistorie« havde præg af psykisk sygejournal, mens »Prag« er et sindsoprivende drama om et »normalt« parforhold, der rystes i sin grundvold udsat for fremmede omgivelser, meget passende Kafkas hjemby.

Filmen er ikke bange for at vise os de pittoreske turistattraktioner i Prag, og takket være den mesterlige cheffotograf Jørgen Johansson ligner de ikke postkort, men spillevende kulisser for og velvalgt kontrast til de forbitrede ægteskabelige ogør.

Billederne er en æstetisk fryd med deres udsøgte sans for komposition og farvekskala, der får en ung tjekkisk kvinde som tredje part i kønskonflikten og rummer rystende momenter, hvor dialogen, som Kim Fupz Aakeson har været med til at skrive, drypper af giftig nederdrægtighed.

Altså er Mads Mikkelsens medbragte tendens til irritabilitet i sjælden grad på sin plads i dette intense og dynamiske kammerspil, der trods en smertelig grundtone ikke er blottet for humor, og som også er en kunstnerisk triumf for den fantastisk velspillende Stine Stengade.

Utallige film - især hærskarer af amerikanske - fortæller os frådende af moralsk forargelse, at ægteskab er godt og utroskab skidt. »Prag« antyder, at sådan forholder det sig ikke nødvendigvis altid, og alene derfor er denne vellykkede film vigtig at se og værd at diskutere.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse