Thriller for teenagere

»Disturbia« er en moderne fortolkning af Hitchcocks »Rear Window« rettet mod et ungt publikum. En anelse skabelonagtig, men velfungerende.

Skuespilleren med det påfaldende navn Shia LaBeouf er for alvor ved at slå sit navn fast i Hollywood, og herhjemme har vi i denne måned kunnet se ham i den buldrende actionfilm »Transformers« og nu også i thrilleren »Disturbia«. Med et look som the-boy-next-door eller en ung John Cusack, om man vil, spiller han i sin seneste film meget passende teenageren Kale, der bor i en på overfladen stille og pæn forstad. Men forstæderne, »surburbia«, gemmer som bekendt indimellem på sære skikkelser og dystre hemmeligheder, og Kales er ikke anderledes. Efter at have mistet sin far i en grufuld trafikulykke er han et år efter utilpasset og asocial, og da han i hidsighed slår sin spansklærer, bliver han af retten idømt husarrest med dertilhørende fodlænke, der skal forhindre ham i at bevæge sig ud af huset. For at fordrive tiden, begynder han at udspionere naboerne. Først den nytilflyttede nabopige, Ashley (Sarah Roemer), og senere den mystiske og pertentlige Mr. Turner (David Morse). Da nyhederne samtidig beretter om, at en seriemorder er på spil i området, begynder Kale snart at opdage mærkelige ting hos Turner. At plottet minder en del om Hitchcocks voyeuristiske »Rear Window« er oplagt, dog får man her historien i en grovere og voldsommere udgave, som først og fremmest henvender sig til teenagere. En målgruppe, der her indebærer, at der også er sat tid og plads af til »lækker-pige-lir« og fjollerier med den nørdede kammerat (Aaron Yoo). Shia LaBoeuf er godt castet, og han bærer sagtens, at instruktør D.J. Caruso, der lavede den glatte »Two for the Money«, har puttet ham i så godt som hver scene i filmen. »Disturbia« holder trods sin forudsigelige form spændingen langt hen ad vejen, og den bekræfter endnu en gang, at de amerikanske forstæder er steder, man skal holde sig fra.