»The Get Down« er en overdådig hyldest til hiphoppens rødder

I den nye Netflix-TV-serie »The Get Down« tager Baz Luhrmann os med på en musikalsk rejse tilbage til hiphoppens spæde begyndelse i The Bronx.

16KUL1SEKTION-173921.jpg
Netflix’ »The Get Down« byder på ekstravagant discodans, larger-than-life-DJs, gangsterbosser, skyderier, coke og rovdyrsagtige alfonstyper. PR-foto/Netflix Fold sammen
Læs mere

Hiphoppen har sejret. Også sig selv ihjel ad flere omgange. Men i disse år er den igen den måske mest toneangivende genre, og dens største navne – Kanye West, Drake, Jay-Z og Kendrick Lamar – blandt den globale popkulturs mest kendte og indflydelsesrige skikkelser.

Derfor er det også kun på sin plads, at Netflix nu er klar med TV-serien »The Get Down«, der tager os tilbage til rødderne og i fiktionaliseret form fortæller hiphoppens oprindelseshistorie fra den spæde start i slut-70ernes New York City.

Ankermand på projektet er den australske filminstruktør Baz Luhrmann, der tidligere har stået bag stiliserede overflødighedshorn som »Romeo & Juliet«, »Moulin Rouge« og »The Great Gatsby«, og lad os bare sige, at han har en fest med det historiske forlæg.

Vi befinder os i 1977 i South Bronx. New York er på kanten af bankerot, byen er i syndigt forfald, kaos og kriminalitet hersker.

Men det samme gør kreativiteten. For som nogle af vores unge hovedpersoner spraymaler i store kulørte bogstaver på siden af The 5 Train, der snegler sig fra det hærgede Bronx mod drømmenes Manhattan: »Where there is ruin, there is hope for a treasure.«

Vores unge, håbefulde drømmere er den talentfulde men hæmmede poet og skoleknægt Zeke samt den smukke, handlekraftige præstedatter Mylene, der vil gøre alt for at realisere sig selv som discosangerinde á la Donna Summer. Zeke er til gengæld håbløst forelsket i Mylene og vil gøre alt for at vinde hendes kærlighed.

Jagten på deres individuelle mål udvikler sig i første afsnit til en vild aften i byen, der både byder på ekstravagant discodans, larger-than-life-DJs, gangsterbosser, skyderier, coke og rovdyrsagtige alfonstyper. Og ikke mindst Zekes tumultariske møde med den mytiske Shaolin Fantastic, en lidt ældre, street-smart knægt med forbindelserne i orden, der håber at skifte graffitidåserne ud med to pladespillere. Ligesom virkelighedens DJ Grandmaster Flash, der som bifigur er ved at lægge hiphoppens grundsten ved sine legendariske Get Downs (hemmelige gadefester) i Bronx’ faldefærdige ruiner.

Mere håbefuld tone

Både det historiske setting i New York i 70erne, det sømløse mix af fiktion og historiske begivenheder og den store musikalitet i både tempo og iscenesættelse gør sammenligningen med HBOs rock-serie »Vinyl« fra tidligere i år uundgåelig. Lighederne er mange, men hvor »Vinyl« hurtigt sandede til i et bjerg af coke og inerti, virker »The Get Down« som et løfte.

Serien har en mere håbefuld og optimistisk tone, og selv om den ikke helt undslipper sig klichéer og lige vel nuttede passager, lever den højt på sit friske unge hold af skuespillere og fraværet af den hvide antihelt som bærende karakter. Vores hovedpersoner er sympatiske, og man vil gerne se dem lykkes.

Det samme kan man sige om serien, der med Baz Luhrmann ved roret kommer rigtigt flot fra start. Hans kraftigt ornamenterede, meget kulørte stil løber ikke løbsk her, men er i stedet med til at ophøje og understrege vores unge hovedkarakterers drømme om at transcendere de faldefærdige omgivelser og opleve noget større.

Efter det halvanden time lange første afsnit er jeg ikke i tvivl: Jeg skal helt klart se mere til »The Get Down«.

Hvad: »The Get Down«, afsnit 1.
Hvem: Instruktør: Baz Luhrmann. Medvirkende: Justice Smith, Shameik Moore m.fl.
Hvor: Hele første sæson kan streames via Netflix.

Se traileren her: