Tenor instruereri stort format

Wagner-tenoren Stig Fogh Andersen skal instruere Den Kgl. Operas nye Wagner-premiere på kærlig-heden, som rækker ud over døden: »Tristan og Isolde«.

Tristan og Isolde som maleren August Spieß så dem. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

For et år siden bestod Wagner-tenoren Stig Fogh Andersen sin svendeprøve som instruktør til UG i guld, da han gjorde Bent Lorentzens kammeropera om »Kain og Abel« levende i kød og blod på Den Kgl. Operas intimscene.

I næste sæson er Stig Fogh Andersen valgt til at forløse den mest uudgrundelige kærlighedstragedie af alle med nationalscenens ny Richard Wagner-premiere på»Tristan og Isolde«, hvor kærligheden rækker ud over døden og ud over fire timers spilletid.

Stig Fogh Andersen synger stadig selv partiet som Tristan - næste gang er det i Amsterdam. Og den 57-årige stjernetenor har ingen planer om at stoppe som sanger de første tre-fire-fem-seks år.

»Forhåbentlig holder min stemme i mange år,« siger han.

Men han har også fået blod på instruktør-tanden.

»Og det er oplagt at lade netop Stig Fogh Andersen give så svært et værk som »Tristan og Isolde« videre til en ny generation af Wagner-sangere. Han har vist, at han kan tænke konceptuelt og formidle sin viden og indsigt på en måde, som får sangerne til virkelig at leve med værket,« siger operachef Kasper Bech Holten.

Valget af netop »Tristan og Isolde« er hans.

Og for Stig Fogh Andersen er der tale om »operaen par excellence« med det urgamle spørgsmål om, hvorvidt den romantiske kærlighed og higen efter forening kan praktiseres her i livet på denne jord.

Han har taget imod opgaven med kyshånd og diskuterer i denne tid, hvordan opsætningen skal legemliggøres på scenen med Wagners filosofiske diskurser om du og jeg, dag og nat, lys og mørke, liv og død. Der er nok at tage af, og to scenografer er sat på opgaven: Steffen Aarfing og Bob Katzenelson.

»Jeg interesserer mig for Tristan og Isolde som myter, og hvad myter siger os i dag. De vælger kærligheden, da de står over for døden efter at have brugt deres liv på både kærlighed og had, forræderi og politik. Det siger noget om, hvad vi prioriterer i vores liv og måske spilder kræfterne på,« siger Stig Fogh Andersen.

Han giver med premieren Tristan-partiet videre til Johnny van Hal på Det Kongelige og skal instruere sin ekskone Tina Kiberg i Isoldes parti, men skal også selv synge et par stykker Tristan, som han også gjorde ved nationaloperaens seneste nyopsætning med David Pountney som instruktør i 1998.