Tegneserieklumme

Den franske science fiction-tegneserie »Linda og Valentin« inkarnerer på flere måder den franske tegneserieguldalder i 1980erne med veltegnede, fint afrundede historier, der ikke komplicerer tingene unødigt på bekostning af underholdningen.

En slags Arthur C. Clarke light, om man vil, med et humanistisk budskab om tolerance, økologi og lighed mellem kønnene på alle universets planeter lige til at gå til for børn og voksne i den gennemsnitlige dansklærerfamilie. Historien »Stenenes Orden« er det første i en ny cyklus af album, der på sin vis tager serien tilbage til udgangspunktet, da Linda og Valentins position som herreløse agenter i tid og rum blev støbt. I et forsøg på at redde hjemplaneten Jorden fra en fremtidig nuklear katastrofe ændrer de under en tidsrejse i begivenhedernes præmisser, og katastrofen afværges. Den slags ved normale tidsrejsende ellers, at man bør undgå. Parrets indgriben får da også det resultat, at Jorden endnu længere ud i fremtiden helt forsvinder. I den nye albumrække vil Linda og Valentin atter forsøge at skabe en fremtid for Jorden, og i »Stenenes Orden« tages der et langt tilløb med en indviklet handling om et skib fuld af fremmede racer fra rummet, heraf mange der har været gæster i tidligere historier. Serien føles derfor som et farverigt nostalgisk pust fra 80erne, men kunne have været klarere i handlingen.

Linda og Valentin: »Stenenes Orden«. J.C Mezieres og P. Christin. 48 sider, 99,50 kr. Carlsen Comics

Tegneserier fra Japan (manga) og Korea (manhwa) har i løbet af de sidste ti år oversvømmet den vestlige verden og haft en væsentlig indflydelse på europæiske serier, børne-tv med mere. Serier fra fastlands-Kina har været sjældnere, men nu kan man få lejlighed til at studere fænomenet nærmere med den kinesiske ungdomstegneserie »Remember« fra Carlsen Manga. Benjamin virker umiddelbart ikke særlig østlig, og hvor manga kan være endog meget japanske og fremmedartede i deres fortællestil og billedsprog, er denne serie mere global. Tilsyneladende keder kinesiske unge sig lige så meget som unge alle andre steder på kloden, de brokker sig og kæderyger og er lige så pivende utilfredse med deres udseende selvom de alle ligner porcelænsdukker i tegneren Benjamins overmåde polerede streg. Der er med andre ord tale om guf for teenagere med verdenstræthed i global skala.

Benjamin: »Remember«. 192 sider, 149,50 kr. Carlsen

Den belgiske tegneserie »Largo Winch« af Philippe Francq and Jean Van Hamme tilhører også den fjerne albumguldalder, men har herhjemme fået en slags revival takket være forlaget www.donovan-comics.dk, der drives af tegneserieelskeren Lars Rasmussen. I 2004 udgav han et album af serien »Marshall Blueberry« i irritation over, at Forlaget Carlsen havde afbrudt en udgivelse af denne tegneserie og fordi han savnede at læse fortsættelsen på dansk. Samme forhistorie har »Largo Winch«, som ellers er en enormt populær serie i de fransktalende lande og som der kommer en filmversion af i næste måned. Serien har en usædvanlig hovedperson, idet Largo Winch er verdens rigeste mand og ejer af megakoncernen Group W. Med dette udgangspunkt fortælles en Dallas/Dollars-agtig historie om fjendtlige aktieopkøb og blonde sexbomber, der ikke skyer nogen midler for at nå deres mål. Når serien indimellem bliver en kende tør i sine udredninger om holdingselskaber og antitrustlove, henvender forfattern sig direkte til læseren: »Indrømmet, dette er kedeligt, men sådan er det!« Det kan man kalde ærlig snak, men Largo Winch er generelt ret en veloplagt serie for voksne.

Largo Winch: »Opkøb«. Af Jean van Hamme. 48 sider. 109, 109,95 kr. Donovan Comics.