Teaterfolk forsvarer Breivik-opsætning

Det er forståeligt, at CaféTeatret opfører Anders Behring Breiviks manifest som et teaterstykke, lyder det fra en teaterchef og en brancheformand. De ville dog ikke selv opføre stykket.

CaféTeatret sætter senere i år en forestilling op om Anders Breivik og hans politiske manifest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det har vækket harme i både Norge og Danmark, at CaféTeatret til august opfører Anders Behring Breiviks cirka 1.500 sider lange manifest som et teaterstykke.

I den danske teaterverden er der dog opbakning til CaféTeatret og kunstnerisk leder Christian Lollike.

- Det er en uhyre kompliceret sag, og jeg forstår godt, at det sætter sindene i kog og skaber angst, vrede, sorg og frustration især i Norge. Det forstår jeg godt, siger Jon Stephensen, der er teaterchef på Aveny T.

Omvendt forstår Jon Stephensen også godt, hvorfor CaféTeatret alligevel vælger at vise stykket.

- Jeg tror ikke, det er en provokation alene. Det er også en måde at sige, at vi kan ikke fortie det, der sker i verden. Vi kan jo ikke slå sådan noget ihjel på den måde. Vi slår det måske netop først ihjel, når vi åbner op for posen. Så jeg forstår godt hans tanker, siger Jon Stephensen.

På spørgsmålet om, hvorvidt Jon Stephensen selv ville sætte stykket op, hvis han fik muligheden, er svaret dog et klart nej.

- Det kan der ligge noget hyklerisk i, for der er så mange andre underlige ord, der bliver udbredt på en scene. Det er nok det, at det er for tæt på, og det er for virkeligt, og jeg har ikke lyst til, at min scene bliver talerstol for hans ord. Jeg har heller ikke lyst til at opføre »Mein Kampf«, siger Jon Stephensen.

Heller ikke Jesper B. Karlsen, formand for Danske Dramatikere, ville producere stykket, der med Olaf Højgaard i rollen som Anders Breivik skal opføres som en monolog.

- Det kan godt være, at det er for tidligt. Personligt havde jeg ventet et stykke tid, siger Jesper B. Karlsen.

Han understreger, at de følelsmæssige sår fra de i alt 77 drab i Oslo og på Utøya stadig står meget åbne, men at det ikke desto mindre er et vigtigt emne at tage op.

- Jeg tror, at man skal se det fra den gode side, at Christian Lollike virkelig vil det, han siger. Nemlig ikke at lade det tankesæt, som Breivik giver udtryk for i sit manifest, stå uimodsagt.

- Det er utrolig vigtigt, at teatret tager sådan noget som det her op og går imod det. At man ved at vise det forsøger at gå til frontalangreb på det og tale politisk om den ideologi, der ligger bag ved, og kritisere og bearbejde den, siger Jesper B. Karlsen.