Teaterchef sælger 1500 billetter om dagen: Musicalen er hans liv

Fredericia Teaters teaterchef, Søren Møller, vader i succes. Den aktuelle musical, »Klokkeren fra Notre Dame«, sælger 1.500 billetter – om dagen.

Frederecia Teater's chef, Søren Møller.  Foto: Søren Malmose. Fold sammen
Læs mere

Knib mig i armen«. Sådan skrev Fredericia Teaters chef, Søren Møller, forleden på sin Facebook-profil. Og det er der sådan set ikke noget at sige til, for lutter seksstjernede anmeldelser er i den forgangne uge regnet ned over egnsteatret i Trekantssområdets seneste livtag med en Disney-musical.

»Klokkerne fra Notre Dame« har fået anmeldere til omtrent at sende kærlighedsbreve til teatret. Berlingskes Anne Liisberg var heller ikke nærig: »Fredericia Teater træder direkte ind på musicalteatrets stjernehimmel med denne pragtudgave af »Klokkeren fra Notre Dame«.

Storslået sang, præcise koreografier og karakterspil går op i en højere enhed med den bjergtagende scenografi, der sammensmelter fysiske kulisser med overrumplende og poetiske projektioner til et helt overdådigt univers, der ikke står tilbage for den originale, filmiske Disney-magi,« jublede Anne Liisberg.

En teaterdirektør, som i øjeblikket dagligt sender 1.500 billetter over disken, kan ånde lettet op. Dels har han kunnet udvide spille­perioden hjemme i Fredericia, men interessen for forestillingen er også god at have med sig til hovedstaden, hvor musicalen sankthansaften får københavnerpremiere på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Intet mindre.

Og der skal så også sælges mange billetter. Ikke kun fordi der er tale om en stor og dyr produktion med mange medvirkende – alene i orkestergraven sidder 14 musikere. Læg dertil dem på scenen, og at musicalen er den hidtil mest teknisk omfattende produktion med et nyt lydsystem og en scenografi med de mest raffinerede LED-skærme, som kan købes for penge.

Men derudover trækkes teatret også med en negativ egenkapital, som det dog er ved at få has på – ikke mindst takket være »Shu-bi-dua – The Musical«, som med sine 180.000 solgte billetter blev alletiders største teaterhit i sidste sæson. Med den i ryggen – parret med en ny bestyrelse og langt strammere økonomistyring – har man formået at begynde at afvikle gælden hurtigere end forventet.

Teaterchefen står fast på kursen

Jo, det er en teatermand med genvunden selvtillid, der står i spidsen for det teater, han kæmper for med næb og klør. Han er en mand, der til enhver tid vil slås for den genre, han beskæftiger sig med, og som han elsker højt. Han vil overbevise danskerne om, at musical er en fuldgyldig genre. Og han går gerne i brechen for sit teater – med risiko for at gøre sig upopulær.

Han synes for eksempel, det er uretfærdigt, at visse andre teatre får langt mere i tilskud, selv om de ikke lokker ret mange i teatret. Hans eget teater modtager 10 millioner kroner fra den kommune, der har vist sig at bakke teatret op i tykt og tyndt. Læg dertil tre millioner kroner fra staten, selv om staten nu godt kunne lægge mere, synes teaterchefen. For musicalgenren er dyr, men populær, og teatret står fast på sin kurs: Kun musicals, vi ikke har set herhjemme, må gå over scenen – hvad enten de er hentet udefra eller opstået i teatrets eget udviklingsværksted.

I sensommeren var Søren Møller den uforfærdede teaterchef, som tvang både Politiken og Jyllands-Posten i knæ. Aviserne havde i forbindelse med en spare­runde fyret deres faste teateranmeldere, hvilket fik Søren Møller til at orkestrere et Facebook-oprør, hvor han truede med at trække sine anseelige annoncemidler fra bemeldte dagblade. Aviserne måtte gå bodsgang og forsikre omverdenen om deres fortsatte teaterdækning.

Selv opdagede Søren Møller hurtigt, at de akademiske studier på Aarhus Universitets institut for dramaturgi ikke var der, han hørte hjemme. Allerede i den omflakkende barndom – syv skoler blev det til – ville han gerne være sanger og blev optaget på musikkonservatoriet. Det var en audition til en semiprofessionel opsætning af »Grease« i Musikhuset Aarhus, der beseglede skæbnen. Søren Møller fik rollen, og siden har det været musicalen, der har været hans lidenskab.

I 2000 blev Søren Møller underviser på det nyopstartede musicalakademi i Fredericia, en skole, han ville ønske havde eksisteret, da han selv var ung, og hvor han stadig sætter sig bag flyglet for at lære unge at synge. Siden 2005 har Søren Møller så kunnet kalde sig chef for Fredericia Teater. Og drømmene rækker vidt: Et nyt teaterhus er under opsejling, og teatrets ønske om at komme ud i verden tager til februar for alvor fart med en London-premiere på hardrock-musicalen »Lizzie«. Selv er direktøren forlængst, sammen med hustru og børn, flyttet til den by, han nu for alvor er med til at sætte på danmarkskortet.