Tag på interaktiv jagt i Anders And-universet

Flere klassiske børnefigurer tager børnene med ind i deres univers gennem interaktive apps. På tirsdag giver en ny app Anders And-bladet nyt liv.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med en gennemsnitsalder på 65 år, kunne man vel forvente at Cirkeline, Rasmus Klump og Anders And havde udtjent deres værnepligt hos børnene. Men med nye apps til smartphones og tablets, der hiver børnene med ind i fantasiens verden, kommer børnene tættere på de klassiske figurer end nogensinde før.

- Interaktion mellem barnet og det, der foregår, giver en nærhed, som man ikke oplever på sammen måde, når man for eksempel ser en film, fortæller børne-app-anmelder Rikke Pal fra mors-app.com.

Når det nye blad med Anders And og Co-blad lander på gaden tirsdag, vil man med den nye Anders And app »Lykkemønten« kunne tage med den folkekære and på jagt efter Onkel Joakims lykkemønt. Med app’en kan man scanne siderne i bladet, og pludselig springer mønter frem fra det skjulte - én ægte lykkemønt og en masse kopier.

- Den her app er med til at fortælle en historie. Man tager sit blad, og når man bruger app’en, så får man en ekstra historie. Man tager del i selve historien, siger Martin Oesten, produktchef ved Egmont Serieforlaget, der udgiver Anders And og Co.

Rikke Pal er spændt på at opleve den nye app, med den ældgamle børnefigur. Hun har sammen med sine to døtre på to og fem år testet adskillige apps, men har ikke tidligere set børne-apps, der på den måde kombinerer den fysiske papirudgave med iPaden.

- Det er meget spændene måde at kombinere medierne på, selvom det selvfølgeligt er et forsøg på at få børnene til at købe bladet, siger Rikke Pal.

Med en datter, der ligesom tusindvis af andre børn (og voksne), elsker Anders And er »Lykkemønten« også allerede downloadet og klar på iPaden, når bladet lander i butikkerne på tirsdag.

Teknologien, der muliggør den interaktive oplevelse, hedder »augmented reality,« som direkte oversat betyder udvidet virkelighed. Det er en fælles betegnelse for software og enheder, der lægger et digitalt lag oven på virkeligheden, og Egmont Serieforlaget er blandt de første til at bruge teknologien til at fortælle en historie.

Tom Nørregaard Andersen fra udvikler-virksomheden Small World Interactive har stået i spidsen for udviklingen af app’en.

- Det er jo en fornøjelse at arbejde med Andeby-universet. Det er måske verdens mest kendte fantasiunivers, og det har gjort det ekstra sjovt at give det denne ekstra, interaktive dimension, siger han.

»Lykkemønten« vil kun virke sammen med det blad, der udkommer på tirsdag, og er altså ikke et nyt, fast element i Anders And-bladet, men en slags speciel event.

- Der skal udvikles en ny app hver eneste gang, vi gerne vil fortælle en historie, hvor vi på den her måde giver den lidt mere dybde, siger Martin Oesten.

For god orden skyld skal det nævnes at Anders And-bladet sagtens kan læses uden app’en, hvis man ikke har en smartphone eller for eksempel en iPad. Den ekstra dimension med guldmøntejagt, vil man bare ikke få med.

Hjemme hos Rikke Pal er udstyret i orden, så her er man klar til guldmøntejagt. Men Anders And skal først vælte den 24-årige yngre Cirkeline, der lige nu er favorit, af pinden.