Tabere og mishandlere

18BKUHESTESKAMFERINGERNE-10.jpg
Cover Fold sammen
Læs mere

Hesteskamferingerne 2004

HHHIII

Forfatter: Morten Holm Andersen. Sider: 168. Pris: 200 kr. Forlag: Gyldendal.

Af Jørgen Johansen kultur@berlingske.dk

Titlen på Morten Holm Andersens debutroman er både drabelig og ildevarslende: »Hesteskamferingerne 2004«! Hvad kan det ikke dække over. Kontrasten til den grå hverdagstrivialitet, der dominerer på de fleste af romanens sider, er umiddelbart slående. Forfatterens enkle, men i hvert tilfælde et godt stykke ad vejen virkningsfulde greb er at lade to klart adskilte handlingstråde løbe frem mod det sammenføringspunkt, som læseren med voksende spænding kan imødese og gøre sig beklemte forestillinger om.

Det ene, kursiverede spor i romanen former sig som en slags parafrase over mediernes dækning af en lang række hestemishandlinger, hvor de seksuelle undertoner og brutale detaljer bliver mere og mere fremhævede: »Endnu en hest var blevet seksuelt misbrugt og dræbt«.

Det andet spor følger taber-manden, den lidt mere end midaldrende Svends mentale og sociale nedtur. Svends ægteskab er uden mange lyspunkter, og skilsmissen er nærmest uundgåelig. Sønnen har Svend ingen særlig kontakt med. Han mister sit arbejde ved kommunen. Hunden Betty, som helt klart er den, han er mest knyttet til, dør, og Mona, nabokvinden, som han belurer og har erotiske fantasier om, er slet ikke interesseret. Hverdagstristessen er uden mange formildende omstændigheder.

I portrættet af Svend, så gråtonet som det nu ellers er, ligger Morten Holm Andersens hovedindsats. Et eller andet sted er man som læser parat til at nikke genkendende og en smule medlidende til den socialt handikappede og ikke spor charmerende skikkelse, der i lyse øjeblikke nærmer sig en temmelig deprimerende selvindsigt:

»Var han ikke faretruende tæt på at gå ind i alderdommen, at blive gammel, mere og mere ensom og sær? Ville han da ende som en gammel tosse, der i sin ensomme vildfarelse sad og rasede over alt og alle, over hele det forfejlede og mislykkede liv? Ligesom hans egen far der, i takt med at han nærmede sig livets afslutning, blev mere og mere stejl og krigerisk. Var han ikke netop på vej til at havne præcis der, hvis han ikke snart fik ændret på tingene?«

Parallelt med historien om taberen Svend udfoldes hesteskamferingsmotivet, der, som det anføres sidst i bogen, »bygger på virkelige begivenheder i Danmark i 2004«, uden at den dokumentariske dimension ligefrem føles tyngende. Forfatteren samler frem gennem romanen et katalog af slemt tilredte heste med ubehagelige detaljer, så enhver dyreven må slå kors for sig, og han skildrer folkestemningen, der bliver mere og mere ophidset og lynchnings-parat, mens læserens utålmodighed i al stilfærdighed stiger. Sammenkoblingen mellem romanens to spor ligner mest af alt en konstruktion og fører ikke for alvor til noget. Spændingskurven flader ud. Det, der ligner tilløbet til en mediediskussion eller ligefrem -kritik mangler snert, og som studie i masseophidselse får romanen aldrig rigtig fat. Trods de lovende anslag i personportrættet, der lige mod slutningen slipper en smule lys ind, bliver historien om Svend stort set hængende i en dis af gråhed. Uforløst er måske det ord, der bedst dækker Morten Holm Andersens romanprojekt. Drabeligheden i titlen er der ikke meget belæg for.