Sy Lee fandt guld efter realitykarrieren

Den 26-årige celebrityblogger Sy Lee har brugt sine optrædener i »Fristet« og »Divaer i Junglen« til at skabe sit eget brand. Men det er ikke pengene, der driver værket.

Den 26-årige Sy Lee har brugt sin realitytid til at opbygge et personligt brand, som han bruger i sin nye karriere som celebrityblogger og personlig træner. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fotografen dirigerer Sy Lee rundt i lobbyområdet på Radisson Hotel. Den 26-årige tidligere realitydeltager har prøvet det mange gange før, og tager det med et stort smil. »Jeg elsker at blive fotograferet. Hvis jeg ikke gjorde det, skulle jeg skynde mig at finde noget andet at lave,« siger Sy Lee.

Sy (udtales »say«) Lees realitykarriere begyndte i 2011, da han blev udvalgt som deltager til TV3-programmet »Fristet - hvor langt vil du gå?«, og det fortsatte året efter, da han sammen med blandt andre den kendte realitystjerne Gustav blev inviteret med til programmet »Divaer i Junglen«.

»Det var særligt efter »Divaerne...«, at jeg for alvor var blevet kendt. Og selvom der var mange rare oplevelser med at være en celebrity, var der også negative. Derfor besluttede jeg mig for at holde en pause, selvom jeg fik flere tilbud om at være med i shows. Jeg ville gerne bruge tid på at udvikle mig,« fortæller Sy Lee.

I dag har han omsat realitykarrieren til et personligt »brand«, og dermed er han en af ganske få tidligere realitystjerner i Danmark, som det er lykkedes at bygge videre på et overstået forløb i denne specielle afdeling af TV-branchen. Han har en populær blog i blognetværket Bloggers Delight, hvor han fortæller om sin hverdag, og reklamerer for diverse produkter inden for hudpleje, tøj og smykker. Men hans hovedindtægt stammer fra hans nye erhverv som personlig træner.

God indtægt

»Bloggen giver mig en indtægt, der er større en den jeg havde med mit studiejob (Sy Lee er uddannet som landskabsarkitekt ved Københavns Universitet). Den svinger fra måned til måned, afhængigt af hvilke og hvor mange aftaler jeg har med firmaer, men hver aftale kan indbringe alt mellem 2.000 til 15.000 kroner,« siger Sy Lee.

I dag har han for første gang iført sig nogle gaver fra det hotte danske firma S.Lemarie, nogle velvoksne armbånd og et prangende stort ur. De er dyre, og de er i guld - Sy Lees foretrukne farve.

»Jeg kan godt li’ guld, fordi det passer til min gyldne teint. Og fordi det adskiller sig fra det meste danske design, man ser. Jeg har ikke en bestemt stil, men den stil jeg har på idag må gerne være eksklusiv, for det er sådan jeg opfatter mig selv,« siger Sy Lee.

At være anderledes kunne stå som en overskrift for Sy Lees optrædener i realityverdenen, men allerede inden den første optagedag havde han lavet særlige spilleregler for sig selv. Uanset fristelserne i programmet, havde han besluttet, at han ikke ville optræde nøgen, og at han ikke ville have sex med andre deltagere. De beslutninger har gavnet ham i hans efterfølgende karriere, mener han.

»Jeg kommer fra en meget religiøs familie, og den slags er under alle omstændigheder et absolut no-go. Men samtidig tænkte jeg også på, at jeg skulle kunne se mig selv i øjnene, når showene er slut. Det betød også, at jeg ikke i showet ville skilte med, hvem jeg blev forelsket i, hvis det skulle ske. For der er også et liv efter TV-shows’ene. Alt har en ende, og hvis jeg nu havde haft en offentlig forelskelse med en anden deltager, hvad ville andre mulige partnere så ikke tænke i fremtiden?« siger Sy Lee.

Udskældt branche

Han dømmer ikke andre realitydeltagere, der har gjort grænseoverskridende ting på TV eller i deres efterfølgende celebrity-«karriere«, men han har altid søgt at efterleve sit eget råd om at passe på sig selv i en ellers ofte udskældt branche – også selvom han har oplevet at blive fysisk overfaldet af bøller.

»Realitystjerner fortjener mere respekt, end de får. De sætter deres egen personlighed på spil i programmer, og programmerne er faktisk virkelige i den forstand, at der jo ikke er manuskript. Men det er supervigtigt, at man er loyal og kompromisløs overfor den, man selv er,« siger Sy Lee.

Han begyndte at blogge for bedre at kunne imødekomme sine TV-fans’ mange spørgsmål om hans tøj og sundhedsidealer, og bloggen tog fart, da han fik tilbud om at blive en del af bloguniverset Bloggers Delight. Indtjeningen på bloggen kommer blandt andet fra annoncerne på siden, der giver ham betaling per klik fra hans læsere - det man kalder affiliated advertising.

»Men bloggen er først og fremmest en måde at brande mig selv og til at skaffe mig nye fans, nye aftaler med firmasponsorer og nye klienter til min egen virksomhed. I en vis forstand er jeg selv et produkt,« siger Sy Lee.

Når det drejer sig om at skaffe aftaler med sponsorfirmaer, understreger Sy Lee, at det ikke kan opbygges fra den ene dag til den anden. Men når man først har fået aftalerne, skal man pleje kontakten med firmaerne.

»Man må godt gøre lidt ekstra ud af dem, man reklamerer for. Man skal hellere gøre lidt mere end hænge sig i kontraktdetaljer. Det skaber en tillid, som er en forudsætning for faste aftaler, og som giver bedre udgangspunkt, når man skal snakke aflønning,« siger Sy Lee.

Bloggen er samtidig noget han laver, fordi han godt kan li’ at fortælle om sig selv og sit liv. Det gjorde han allerede som tolvårig, da han rejste rundt i verden sammen med sin familie.

I dag har Sy Lee udvidet sit repertoire. Han har netop færdiggjort en uddannelse som fitnesstræner og arbejder i dag som selvstændig personlig træner med base i fitnesscenteret Vesterbronx Gym, og hvis han ville, kunne han formentlig også godt leve af at rådgive unge om realitybranchen.

Sy Lee har for Berlingske sammenfattet nogle gode råd til unge, der gerne vil udnytte deres realitystatus til at opnå ekstra indkomst i form af gæsteoptrædener i nattelivet eller med sponsorerede blogs:

1. Vær dig selv.

2. Hvis du skal blogge, så bliv del af et blognetværk - det giver større eksponering.

3. Vær åben. Skriv om dig selv, så andre kan lære af dine erfaringer.

4. Vær tålmodig. Det tager tid at opbygge et personligt brand.

5. Elsk det du laver, og hav respekt for dine fans.

6. Anse det du laver som et produkt, der skal klare sig på et marked, hvor der er mange udbydere.