Succesen fortsætter for »Badehotellet«

I en virkelighed, hvor flow-TV er i forandring, og streamingtjenesterne vinder frem, har TV 2 alligevel formået at fastholde en sand seersucces i »Badehotellet«, der lige nu er i gang med syvende sæson.

 

Næsten 1,5 mio. mennesker følger med, når »Badehotellet« hver mandag kl. 20 brager derudad på TV 2. Det er godt en halv million flere seere end det næstmest sete program, X Factor, og cirka. 800.000 flere seere end til DRs nye satsning »Når støvet har lagt sig« på tredjepladsen.

Det fremgår af den nyeste Kantar Gallup-opgørelse over de mest sete TV-programmer.

Ifølge TV 2s programdirektør, Lotte Lindegaard, skal en del af seriens succes findes i det lys og håb, som serien giver i et TV-landskab, der i høj grad har været præget af mere dystre krimiserier, hvor DR har haft stor succes med serier som »Forbrydelsen« og »Bedrag«.

»»Badehotellet« lukker lyset ind på et tidspunkt, hvor vi har allermest brug for det. Dels sender vi det som en fast tradition i årets mørke måneder, dels har fortællingen på én gang både lethed og substans,« siger hun.

»Serien står på en bund af god historiefortælling med nogle karakterer, vi har lyst til at være i selskab med. På den måde er den meget unik på markedet lige nu, hvor krimierne har domineret i relativt mange år med dystre fortællinger. Jeg tror, at der er et behov for en anden form for stemning og for det lys, som »Badehotellet« lukker ind,« siger Lotte Lindegaard og forklarer, at kanalen er blevet mere og mere optaget af at bringe historier, der rummer håb.

Premiere i 2013

Det første afsnit af »Badehotellet« blev sendt i 2013, hvor det viste Andersens lille badehotel i de idylliske klitter i sommeren 1928. Siden da har vi fulgt både faste og nye gæster på badehotellet helt frem til i år, hvor syvende sæson af serien byder på mødet med Anden Verdenskrig.

Ifølge Lotte Lindegaard er serien blevet et fast ritual for mange seere, der hvert år glæder sig til endnu en gang at sidde foran skærmen i den mørke tid. Og det endda i en tid, hvor færre ellers følger med i flow-TV.

»»Badehotellet« er en af de få serier, som så mange ser, at den faktisk er en form for social valuta. Den er noget, vi samles om og taler med hinanden om. Det er virkelig skønt stadig at kunne den slags i en tid, hvor medieforbruget bliver mere og mere fragmenteret,« lyder det fra programdirektøren.

Hvorvidt der kommer en ottende sæson af den populære serie, vil Lotte Lindegaard ikke løfte sløret for, men:

»Vi har for nylig besluttet at øge den årlige investering i dansk fiktion med 20 procent, og derfor er der udsigt til, at vi fremover kan udkomme med cirka ti serier om året fordelt på vores TV-kanaler og TV 2 PLAY,« siger Lotte Lindegaard.