Succes trods al logik

Tiger-butikkerne har stor succes med at udgive musik inden for smalle genrer såsom jazz og verdensmusik gennem deres eget selskab og sælge det i deres butikker. Næste skridt kan blive at kaste sig over filmproduktion.

Tiger butik på Kultorvet. Fold sammen
Læs mere

I Tigers store »flagship store« på Strøget i København summer kunderne juletravlt rundt i butikken.

Her langes blinkende rensdyrgevir, farverige servietholdere og andre ting i den prisbillige ende af skalaen over diskene i en lind strøm. Tiger-butikkerne er verdensmestre i alt det, man ikke anede, at man ikke kunne undvære. Og det gælder åbenbart også avantgardejazz og afrikansk verdensmusik.

Siden 2006 har Tiger-butikkerne også udgivet musik på deres eget pladeselskab, Tiger Music, og i et marked, hvor salget af CDer er i lodret fald, er det en succeshistorie, der taler direkte mod alle former for logik. For ikke nok med, at Tiger laver og sælger noget så gammeldags som CDer og LPer, så er indholdet oftest musik, der ikke er det mest lette og populistiske.

Tiger Musics største succes er indtil videre pianisten Carsten Dahl, som man foreløbig har udgivet fire plader med, men det er langtfra den eneste. De seneste to år har selskabet i alt udgivet 15 album fordelt på syv kunstnere, som tilsammen har solgt 98.507 fysiske album, heraf 36.195 i Danmark. 136.339 CDer er i alt blevet solgt i de 25 lande rundt omkring i verden, hvor Tiger-konceptet er repræsenteret. Og musikken spænder så bredt, at det er svært at se en logisk linje i udgivelserne. Fra jazzmusik med Benjamin Koppel over latin- og reggaeinspirerede børneplader på dansk under fællestitlen »Safari« til klezmermusik med Klezmofobia og indiepop med sangeren Alex Vargas.

»Indtil videre har det handlet om, at vi har prøvet os lidt frem og har kigget på, hvad der har virket. Lennart (Tiger-butikkernes grundlægger, red.) er sådan en person, der rejser rundt i verden og taler med en utroligt masse unge mennesker og har en spontan indgang til tingene, så det er ofte igennem ham, at nogle af vores ting er blevet iværksat,« fortæller den daglige chef for Tiger Music, Anne Busacker.

Vil gerne præsentere noget unikt

»Og så kan man så spørge om, hvorfor vi ikke har valgt nogle mere kommercielle eller let tilgængelige musikgenrer, men for os betyder det mere, at vi præsenterer noget anderledes og unikt. Vi laver som regel kontrakter for to år ad gangen med vores kunstnere (de beholder rettighederne til musikken, red.) og i det ligger ikke blot pladeudgivelser, men også koncerter og andre ting rundt omkring i verden i forbindelse med Tiger-butikkerne. Der skal være en oplevelse forbundet med det, vi laver. Det er hele grundtanken omkring Tiger,« fortsætter hun.

Hos Tiger Music føler man sig overbevist om, at der et godt stykke ind i fremtiden er et stort marked for salg af musik på fysiske udgivelser. Og det samtidig med, at man ikke er bange for musikstreamingens fremmarch. Således udgives de fleste af Tiger Musics album også på streamingtjenester som Spotify og WiMP samtidig med, at de kan købes på CD eller vinyl i butikkerne.

»Det har vist sig, at streaming slet ikke har nogen negativ indflydelse på vores salg i butikkerne. Samtidig er markederne rundt omkring i verden meget forskellige. Det kan godt være, at man i Sverige synes, at musik­streaming er vejen frem, men i Japan er markedet eksempelvis helt anderledes. Her er der for øjeblikket faktisk en trend omkring kassettebånd. Samtidig er salget af vinylplader jo generelt set stigende, og derfor har vi også udgivet Carsten Dahls seneste album på det format. Det handler om, at vi skal være dér, hvor kunderne er,« siger Anne Busacker.

Alt er muligt

Og indtil videre er det noget, man har været gode til hos Tiger. Faktisk så gode, at hvis salget af Bachs »Goldbergvariationer« af Carsten Dahl havde talt med på Danmarks officielle hitliste, så havde den i den uge, hvor den blev udgivet, ligget på en andenplads lige efter den seneste CD fra Kandis. Men Tiger Music kan ikke blive medlem af musikselskabernes brancheforening IFPI på grund af deres lave priser og kan derfor heller ikke være repræsenteret på de officielle hitlister.

»Det er vi selvfølgelige ærgerlige over, men vores prispolitik er det svært at gøre noget ved. Det er ligesom en del af vores grundkoncept. Men naturligvis er der stadig nogle – også kunstnere – der finder det lidt specielt at blive associeret med Tiger, men det er også langsomt ved at blive forandret. Vi er i dialog med flere mulige samarbejdspartnere blandt andet omkring udgivelse af store kunstneres bagkataloger gennem Tiger, så det håber vi bliver til noget i fremtiden sammen med flere udgivelser af ny musik,« siger Anne Busacker og tilføjer:

»Og hvem ved. Måske stopper det ikke ved musikken. Hvorfor skulle Tiger ikke også kunne finansiere film? Alt er muligt, hvis den rigtige idé er der.«