Succes og fiasko

Nicolas Winding Refn fik et stort gennembrud med »Pusher«, skuespiller-problemer med »Bleeder« og kommerciel fiasko med »Fear X«.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nicolas Winding Refn ligner en nørd, men man skal ikke lade sig narre. Bag det anæmiske ansigt med de kraftige hornbriller gemmer sig stærke ambitioner og et usædvanligt talent.

Man kan sige, at han er arveligt belastet, men ikke påstå, at han ligefrem trasker i sin fars fodspor. For faderen er instruktøren Anders Refn, der har lavet kultiverede litterære filmatiseringer som »Slægten« og »Sort høst«, mens Nicolas Winding Refn hellere skildrer skrammede moderne miljøer, hvor neurotiske tabertyper har tendens til at formulere sig voldeligt. Og at han selv har hang til at provokere, fremgår af, at han har udnævnt den berygtede og stærkt kvalmende »Kannibal massakren« til en af sine yndlingsfilm.

Nicolas Winding Refn har aldrig frekventeret Den Danske Filmskole, men er til gengæld vokset op i New York, hvor han konsumerede film i store mængder. Der er da heller ingen tvivl om, at han har haft både Martin Scorsese og Quentin Tarantino i baghovedet, da han i 1996 som kun 26-årig lavede sin debutfilm »Pusher«. Den havde et beskedent budget på bare 5,8 mio. kr., og placerede omgående Nicolas Winding Refn som et lovende talent i dansk film.

Han fulgte i 1999 gennembruddet op med den barske socialpsykologiske tragedie »Bleeder« - ligesom »Pusher« med Kim Bodnia og Mads Mikkelsen i hovedroller - der trods en massiv markedsføring kun blev set af omkring 91.000 mennesker. Samtidig vakte det opsigt, at Kim Bodnia nægtede at deltage i PR-arbejdet for filmen, angiveligt fordi optagelserne havde taget så hårdt på ham, at han var nødt til at sygemelde sig. Han blev beskyldt for kontraktbrud, og han og Nicolas Winding Refn kommer næppe til at lave film sammen igen.

Dermed var balladen om »Bleeder« ikke forbi. I maj 2000 bragte Dansk Skuespillerforbunds blad Spektakel en skarp kritik af den måde, som Nicolas Winding Refn skulle havde behandlet skuespillerne på under indspilningen af »Bleeder«. Ifølge bladet blev de både psykisk og fysisk udsat for et urimeligt hårdt pres - som nærmest tilskyndede »rusmiddelproblemer« - og på den baggrund fik forbundet samme sommer nedlagt forbud mod en dokumentarfilm om tilblivelsen af »Bleeder«.

Nicolas Winding Refn undgik yderligere problemer med danske skuespillere ved at optage sin næste film i Canada. Han skrev manuskriptet til den engelsksprogede »Fear X« sammen med den amerikanske kultforfatter Hubert Selby Jr., og med John Turturro i hovedrollen er filmen en intens og mystificerende beretning om en sikkerhedsvagts forgæves forsøg på at finde ud af, hvem der dræbte hans kone.

»Fear X« havde et kompliceret og problematisk produktionsforløb, blandt andet præget af potentielle investorer, som viste sig at være dybt useriøse. Filmen fik overvejende positive anmeldelser - også i USA - men blev absolut ingen publikumssucces i de danske biografer.