Succes for danske film

Trods en lille generel tilbagegang for biografmarkedet i år havde de danske film fremgang ved billetlugerne.

Selv om der i årets løb har været talt om krise for dansk spillefilm, viser 2007 sig nu at have været et godt år for de danske produktioner i de hjemlige biografer.

Ifølge nye tal fra Det Danske Filminstitut vil biograferne inden nytår have solgt tre millioner billetter til danske film, hvad der giver filmene en samlet markedsandel på 27 procent.

Det er en fremgang i forhold til 2006, hvor andelen var 25 procent, og det placerer Danmark på en europæisk andenplads på dette område kun overgået af det patriotiske Frankrig, hvor de hjemmeproducerede film har en markedsandel på hele 37 procent.

Samtidig konstaterer Det Danske Filminstitut, at mens der i gennemsnit blev solgt omkring 64.000 biografbillletter til en amerikansk film i 2007, lå tallet for en dansk film på cirka 130.000 billetter.

Også om sommeren
Den mest sete danske film i år har været Niels Nørløvs romantiske komedie »Anja & Viktor – Brændende kærlighed« med 346.845 billetter, men danskerne er heller ikke bange for at se mere alvorlige eller stilistisk udfordrende film – Peter Schønau Fogs flere gange prisbelønnede »Kunsten at græde i kor« lokkede 228.303 danskere i biografen, mens Ole Bornedals »Kærlighed på film« blev set af 235.801 mennesker.

Generelt er det danske biografmarked dog udsat for en lille tilbagegang på en enkelt procent i forhold til sidste år, hvor der samlet blev solgt 12,6 millioner billetter, og administrerende direktør Henrik Bo Nielsen på Det Danske Filminstitut angiver som årsag, at vi i år har manglet en ny James Bond-film eller tilsvarende publikumsmagnet.

Han bemærker desuden, at de tider, da danskerne ikke gad gå i biografen om sommeren, nu er forbi – i sommerperiodens uger 23-33 havde biograferne en markant fremgang med 2.659.724 solgte billetter, hvad der selvfølgelig bl.a. hænger sammen med årets usædvanligt jammerlige sommervejr.