Stjerner skal sælge Tivoli Revyen

Gamle kendinge og nye talenter skal udfordre Cirkusrevyens fænomenale succes, når Tivoli inviterer til revy i Glassalen to måneder til næste sommer.

Stjerneparade: Pelle Emil Hebsgaard, Christiane Schaumburg-Müller, Niels Olsen, Søs Egelind, Thomas Bo Larsen og Bodil Jørgensen - den sidste i papversion. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Plante smil og plante solskin«. Skuespilleren Niels Olsen nynnede den gamle slager, da han sammen med resten af det hold, der skal være stjerner i næste års Tivoli Revy, fattede en gylden spade og plantede et æbletræ foran Glassalen. Plante smil får han rigelig mulighed for næste sommer, når han går på scenen med kollegerne Søs Egelind, Thomas Bo Larsen, Christiane Schaumburg-Müller og Pelle Emil Hebsgaard, der også var mødt op foran Glassalen for at slå et slag for forestillingen.

De får til den tid følgeskab af Bodil Jørgensen, som ikke kunne være til stede ved pressepræsentationen, men som til gengæld figurerede i skikkelse af en flot papfigur – mere eller mindre elegant behandlet af revyfællerne, mens fotograferne knipsede.

»Vi vil gerne vise jer, at vi nu kommer tilbage til revyen,« sagde Tivolis direktør Lars Liebst og sigtede naturligvis til, at revyen har en lang og stolt tradition i den gamle have, hvor den første revy så dagens lys i 1884. Nu håber han, at en ny tradition er skabt.

Gennem årene har navnkundige direktører som Stig Lommer, Aage Stentoft og Klaus Pagh tegnet revyen. Nu er det »en medproducent, som er kendt i Tivoli«, som Lars Liebst formulerede det, The One and Only Companys Jesper Winge-Leisner, der skyder penge i at genrejse den revy, som Tivoli ikke har forsøgt sig med siden 2003, hvor Dr. Dante gjorde et forgæves forsøg på at revidere traditionen i Glassalen. Siden har bl.a. Søren Østergaard været på visit med sommervarieteer, men i flere år har den smukke sal ligget tom hen i årets varmeste måneder.

Er det Cirkusrevyens store succes – set af næsten 200.000 og med en saftig millionomsætning, der har givet musicalproducenten Jesper Winge Leisner blod på tanden som revydirektør?

»Jeg tror, der er plads til endnu en stor revy i Danmark,« mener han. »Det har der jo været før. Vi har overvejet et sommerprojekt i flere år, men kunne ikke bestemme os for, om vi skulle forsøge os med noget comedy, med cabaret eller noget tredje.«

Publikum skal nok komme, mener han, selv om sommeren, men kun »hvis man kan lave noget af høj kvalitet, der blandt andet appellerer til dem, der disponerer familiens penge: kvinderne! Og hvis holdet på scenen har en fest – uden at det bliver privat – så skal folk nok også grine«.

Direktøren, der har en fortid som rockmusiker i bl.a. bandet Rocazino, vil i øvrigt ikke afvise, at han selv også skal optræde som revykomponist: »Det kan da godt være, jeg selv kan få en af mine egne dårlige sange med.«

Særlig lethed

Prøverne på revyen går først i gang til april. Hvordan klarer man det nervepres, det er at starte med ingenting? Instruktøren Joy-Maria Frederiksen, som netop har ord for at have instrueret Årets Revy, Nykøbing Falster Revyen, som blev kåret som landets bedste ved Revyernes Revy, har kun ét svar: »Ved at have lavet rigtigt meget revy gennem tiden«.

Med egne ord har hun »arbejdet sig op gennem dansk revys fødekæde«. Hun startede sin karriere i dansk teater som 15-årig, hvor hun var danser i Holstebro Revyen, og i 1982 svingede hun selv lår i Tivoli Revyen, hvor Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard og Claus Ryskjær var stjernerne. Nu skal hun så præge Tivolis nye revy helt fra grunden.

»Jeg håber, vi kan lave en revy, som tager bestik af, at vi er i Tivoli, og som bygger på stedets traditioner. Her er jo musik alle steder, så jeg håber på en musikalsk revy, som samtidig har noget af den særlige lethed over sig, som også kendetegner Tivoli og Glassalen,« siger hun, der er meget glad for titlen »Tam Tam«, »for det giver en frihed til at formulere vores egen revy«.

Holdet betyder alt, og stjernerne er håndplukket:

»Der er allerede en fantastisk dynamik på holdet, og selv om de kommer fra forskellige steder, så er der en fælles DNA,« mener hun. »Jeg tror, de kan udfordre hinanden til at gøre andre ting, end de plejer.«

Ubeskrevet kort

25-årige Pelle Emil Hebsgaard, der fik et overraskende stort gennembrud som den blå flaskeånd i Fredericia Teaters musical »Aladdin«, er udmærket godt klar over, at han er forestillingens ubeskrevne kort, og han har stadig svært ved at tro, at han har fået chancen.

»Måske har jeg spillet en sketch engang til en julefrokost på efterskolen,« siger han, men ellers indrømmer han, at han er en lille smule nervøs ved at skulle stå ved siden af nogle af genrens mest erfarne. »Men jeg ved, at det er et godt hold, og det er nogle sjove mennesker.«

»Det er nemlig rigtigt, Pelle, vi skal have det rigtigt sjovt,« istemmer Thomas Bo Larsen med sin basrøst, da han passerer forbi og klapper yngstemanden på skulderen.

Om publikum også får det sjovt, ved vi mere om efter den 1. juni, når »TAM TAM i Glassalen« har premiere.