Stemning og landskaber

Kunst: » J.C.Dahl i Danmark« Intim særudstilling på Thorvaldsens Museum understreger, at J.C. Dahls kunst er andet og mere end det meget omtalte maleri af Frederiksborg Slot i måneskin, som i dag befinder sig i England. Sublime og intense landskaber omkranser beskueren.

J.C.Dahls maleri »Frederiksborg Slot. I måneskin«. J.C.Dahl arbejdede flere gange med dette motiv i maleri og tegning. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den storladne natur, brusende vandfald, men også små fine tegninger af landskabet med en siddende figur omkranser nu beskueren på Thorvaldsens Museums særudstilling »J.C.Dahl i Danmark«. Den norske maler J.C.Dahl gik, med egne ord, »naturvejen«. Grundige studier af naturen prægede hans kunst stærkt. Med inspiration fra den tyske maler Caspar David Friedrich skabte J.C.Dahl sublime landskaber. Hans kunst fik stor betydning for dansk og norsk landskabsmaleri, men han var også optaget af naturens mindre elementer - en knudret træstamme, det enkelte græsstrå. Nu har vi muligheden for at gå tæt på de intense og fine stemningslandskaber. Den intime udstilling sørger for, at vi får øjnene op for, at J.C.Dahls kunst er andet og mere end det meget omtalte maleri af Frederiksborg Slot i måneskin, som for et par år siden på auktion blev solgt for 52.000 kr. og kort tid efter for 6.5 mio. kr., fordi man ved rensning af billedet havde fået øje på J.C.Dahls signatur.

Dette dyre maleri er ikke med på udstillingen, som imidlertid klarer sig udmærket uden. Den nuværende engelske ejer af maleriet har ikke ønsket at udlåne billedet. Med på udstillingen er derimod næsten alle andre af J.C.Dahls skildringer af Frederiksborg Slot i forskellige belysninger og stemninger. Man får på denne måde mulighed for at se kunstneren over skulderen. Større nærvær er der dog i de intense landskabsskildringer. Her fanger han både det »store i det små« og den overvældende landskabelige helhed. Tag nu det vidunderlige maleri »Udsigt fra Jungshoved«. Maleriet er ikke blot en topografisk beskrivelse af et sydsjællandsk område, men et landskab med stemning og ånd.

Udstillingen bevæger sig fra J.C.Dahls tegninger fra Kunstakademiet i København - tegninger af muskuløse, mandlige modeller - over de første selvstændige forsøg med landskabsmaleriet frem til kunstnerens modne værker. Vigtig er udstillingens og katalogets påpegning af J.C.Dahls betydning for udviklingen af friluftsmaleriet. Maleriet »Fra Fredensborg, den store Kro« er - at dømme efter et af J.C.Dahls breve - malet direkte over for motivet. Dog må man formode, at den noget konstruerede opstilling af planter i billedets forgrund kommer af, at kunstneren har samlet planter, som han har haft direkte for sig i atelieret ved gennemarbejdningen af maleriet. Dette maleri ligesom flere andre og måske især de florlette tegninger kræver nærkontakt. Men så oplever man også intensiteten i landskabsskildringen. Man forstår, hvorfor han fik betydning for guldalderens nationalromantiske landskabsmaleri og også for visse dele af vor tids yngre kunstnergeneration. Udstillingen rammer ned i den aktuelle, stigende interesse for landskabskunst. Det er en fin præsentation af en stor kunstner, som magtede at skildre det sublime og samtidig fastholde detaljen og stemningen.