Star Wars slog biografrekorderne

Den nye Star Wars-film slog alle rekorder for åbningsweekenden i både Danmark og internationalt.

Lyssværd og Star Wars dragter satte deres præg på premieren på den nye film mange steder rundt om i verden - her fra New York. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER FOLEY

Det er oplagt: Kraften er usædvanlig stærk hos Star Wars 7 - The Force Awakens. Om det så skyldes noget, der er uden for vores fatteevne, eller en massiv og veltilrettelagt markedsføringskampagne er jo en anden ting, men i hvert fald har filmen haft en premiere-weekend, der har slået alle rekorder - både herhjemme og i den store verden.

 

238 millioner dollar - ca 1,6 milliarder kroner - indspillede filmen med de svingende lyssværd i den første weekend i USA, og dermed rykkede den ind på førstepladsen i de åbningsweekender, som især i USA er essentielle for en films succes. Den tidligere etter var Jurassic World, der havde premiere i foråret.

I Danmark fik Star Wars VII premiere allerede onsdag - to dage før i USA - og her har filmen også slået rekorden for den største 5-dages åbning med en omsætning på 26,9 millioner kroner - regnet ud fra offentligt tilgængelige forestillinger. Rekorden overtages fra »Harry Potter og Dødsregalierne del 2«, der omsatte for 25 millioner kroner. Det noteres dog, at Bond-filmen Spectre står for 20,9 mill. i offentlig visning på åbningsugen, men via lukkede B2B-visninger kom op på 28 millioner på de første fem dage.

»Vi havde meget høje forventninger, men dette resultat ligger 25-30% over hvad vi havde håbet på. De flotte tal på dagforestillingerne lørdag og søndag fortæller os, at filmen ikke kun er for voksne fans, men også breder sig til familier med lidt større børn,« siger direktør Mads Nedergaard fra The Walt Disney Company, Nordic i en pressemeddelelse.

På verdensplan nåede Star Wars galaktiske 517 millioner dollar - 3,5 milliarder kroner - hvilket er lidt mindre end Jurassic World. Det skyldes dog især, at Star Wars i modsætning til dinosaur-filmen først får premiere i Kina - verdens næststørste marked - i januar.

Star Wars filmens heftige start-succes beskrives af filmmedier som en vigtig succes for Disney-koncernen, der købte rettighederne til Star Wars-pakken af George Lucas for omkring 25 milliarder kroner. Der spekuleres allerede i, om Star Wars VII kan komme op i nærheden af de film, der har indtjent flest penge i historien. Her ligger to film af James Cameron længst fremme - Avatar med 2,79 mia. dollars (19 mia. kroner) og Titanic, der i 90erne hentede 2,19 mia. dollars (ca 15 mia. kroner).

»Vores eneste fokus har været at skabe en film, der leverer den unikke Star Wars-oplevelse, og indstruktør J.J. Abrams og resten af holdet har overgået dem selv,« lyder den officielle kommentar fra Walt Disney Studios formand, Alan Horn.

Ikke et ord om penge her, men der er næppe tvivl om, at der er draget et lettelsens suk på koncernens øverste etager over premieren, der er et stykke over det estimerede. Og biograf-indtægterne har stadigt større relativ betydning for filmbranchen, hvor diverse mobile platforme, streaming-tjenester og alternative udbud, har gjort det sværere at tjene penge på DVD'er og TV.

Biograferne derimod har  igennem de sidste ti år holdt nogenlunde fast på publikumstilgangen. Således regnede Disney inden premieren på Star War s VII ifølge Bloomberg med, at 73 procent af indtjeningen skulle komme fra biograferne. Og de mange merchandise-indtægter er også afhængige af en succes på lærredet.

I den nyeste film har Disney i øvrigt satset på at gøre sig mere lækker for kvinderne. Således har Daisy Ridley fået en central rolle som lyssværd-betvinger, og markedsføringen har satset på den målgruppe. Det har åbenbart virket - i hvert fald var 42 procent af premieregæsterne i USA kvinder, oplyser Disney.