Stanley Kubrick-udstilling i Danmark har været ti år undervejs

700 genstande fra mesterinstruktøren Stanley Kubricks private arkiv udstilles fra i dag på Kunstforeningen Gl Strand. Udstillingen er et stofligt vidnesbyrd om en filmhistorisk epoke, fra før computerne overflødiggjorde den fysiske rekvisit.

Stanley Kubrick- Udstlling Gl.Strand Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Du behøver blot at høre navnet, eller læse det i en tekst, og en hel verden åbner sig for dine øjne. En enorm, mystisk verden, der er uden sidestykke i filmhistorien.«

Citatet er fra filminstruktøren Martin Scorsese, og navnet, der åbner mystiske verdener, er Stanley Kubrick.

Ordene indleder kataloget til Kunstforeningen Gl Strands udstilling »Stanley Kubrick – The Exhibition« og er et eksempel på den næsten andægtige veneration, som filmfans gladeligt tilstår den afdøde britiske mesterinstruktør.

Stanley Kubrick- Udstlling Gl.Strand Fold sammen
Læs mere

En af Stanley Kubricks største fans i Danmark er den tidligere rektor for Filmhøjskolen i Ebeltoft,Søren Høy, der har brugt ti år på at få den store udstilling til Danmark. Udstillingen omfatter 700 genstande fra Stanley Kubricks personlige og omfattende arkiv og fylder Kunstforeningens tre etager.

Her kan man blandt andet se »Stjernebarnet«, en menneskelignende baby, hvis tilsynekomst afslutter den gådefulde »Rumrejse år 2001«. Stjernebarnet danner par, om man vil, med en menneskeabe, der tidligere i samme film kaster en knogle mod verdensrummet. Her forvandler den sig ved hjælp af Kubricks filmmagi til et rumskib, der begynder næste kapitel i storfilmen. Aben har kælenavnet »Moonwatcher« (Månekiggeren), og har været en tavs passager på udstillingens rejse gennem flere kontinenter, i Los Angeles, i Seoul og i Amsterdam og senest i Mexico City.

»Det var helt personligt meget bevægende for mig at se de her ting blive pakket ud. Det er filmkunst, der her bliver legemeliggjort i en konkret forstand. Kubrick var en mester i at forene alle kunstarterne i sine film, og overlod ingen detaljer til tilfældet. Objekterne tilbyder udstillingens gæster en ny mulighed for personlige oplevelser, samtidig med at de er en fortælling om en stoflighed i filmkunsten, som nu er på vej til at forsvinde med den digitale teknik, hvor visuelle effekter bliver skabt i computeren,« siger Søren Høy.

Stanley Kubrick døde i marts 1999, kort før premieren på hans sidste film, »Eyes Wide Shut«. Han efterlod sig en enorm samling af manuskripter, designskitser, noter, fotografier, kostumer, rekvisitter og andre genstande fra sine 17 film, og udstillingen rummer mange overraskende vidnesbyrd om den usædvanlige og årelange omhu, som Kubrick lagde i sine film.

Stanley Kubrick- Udstlling Gl.Strand Fold sammen
Læs mere

Fra »Rumrejse år 2001« ses plancher med tegninger af de godt hundrede tøjdragter, udført i skarp »fremtidsmode«, der blev designet til filmen. Til den ultravoldelige »A Clockwork Orange« blev der fremstillet såkaldte inspirationsplakater efter Kubricks anvisninger, der afslører, at instruktøren meget tidligt i processen havde klare ideer om filmens markante design, herunder de kvindelignende »mælkeautomater«, der er en del af interiøret i fremtidsbaren The Korova Milk Bar, og som også kan ses på Gl Strand i al deres nøgne dekadence. I udstillingen finder man også effekter fra »Ondskabens Hotel«, en film, der fornyede gyserfilmgenren med sine tårnhøje ambitioner og sin indkrybende atmosfære af sindssyge og ondskab. Skrivemaskinen, som karakteren Jack Torrance skrev på, indeholder selvfølgelig det gule skrivepapir med den endeløst gentagede sætning »All work and no play makes Jack a dull boy«.

»Der er en scene i »Ondskabens Hotel«, hvor Jack Nicholson er faldet i søvn henover sit skrivebord. Scenen er tydeligt visuelt inspireret af en af Goyas graveringer, hvor den sovende kunstner plages af sine drømmes monstre, og illustrerer, hvordan Kubrick trak på sin store kunst- historiske viden og sin evne til at forene kunstarterne,« siger udstillingens kurator, Pernille Fonnesbech fra Kunstforeningen Gl. Strand.

Skrivemaskinen er en del af historien om Kubricks optagethed af alle tænkelige detaljer. I den tyske, dubbede version af »Ondskabens Hotel« er de maskinskrevne ark, som Jack Torrance producerer i filmen, prentet på tysk. I de spanske versioner er sætningen på spansk. Kubrick har simpelthen genindspillet scenen med forskellige tekstark for at være sikker på, at sætningens betydning fremgik så præcist som muligt for publikummerne i de pågældende lande.

»Jo længere tid Kubrick brugte på sine film, jo bedre blev de. I dag er det jo nærmest sådan, at at man tror , at filminstruktører er holdt op med at arbejde, hvis de ikke har lavet noget nyt i to år,« siger Søren Høy.

Stanley Kubrick formåede som få kunstnere at forene eksperter og det brede publikum. Hans nye film åbnede i biograferne under enorm bevågenhed fra offentligheden, og selvom han tog sig overordentligt god tid til at producere sine værker, var det ikke sådan, at han var ligeglad med publikums behov.

Tværtimod involverede han sig dybt i lanceringen af sine egne film, hvorfor »Rumrejsen år 2001« først blev markedsført som et teknologisk blik på menneskets kolonisering af rummet, siden, med klar adresse til LSD-nydende unge, som »Det ultimative trip«. Sidstnævnte slogan blev opfundet af Kubrick selv, der også sørgede for at udstyre plakaterne for sin Nabokov-filmatisering »Lolita« med sætningen »den mest kontroversielle film, der nogensinde er lavet«.

Da en anden af Kubricks berømte romanfilmatiseringer, »A Clockwork Orange«, blev beskyldt for at inspirere til mord og voldtægter, fjernede Kubrick på politiets opfordring selv filmen fra de engelske biografer, samtidig med at han afviste enhver snak om, at film kan forårsage forbrydelser.

Stanley Kubrick begyndte sin karriere som fotograf for Look Magazine i en alder af kun 17 år. Hans første forsøg med levende billeder er dokumentarfilm lavet over fotoreportager. Hans gennembrudsfilm blev den oldtidshistoriske »Spartacus«, der blev produceret af filmstjernen Kirk Douglas, der hyrede Kubrick efter uoverensstemmelser med sin første instruktør. Den danske filminstruktør Lone Scherfig så »Spartacus«, da hun var barn, og blev forandret af det, hun så. Eller som hun skriver i udstillingens program:

»Hver film udvidede sin genre, så selve filmsproget blev større.«

krl@berlingske.dk

 

»Stanley Kubrick - The Exhibition« er en del af »Kubrick festival 2017«, der også tæller koncerter, filmforevisninger og foredrag. Se mere på www.kubrick2017.dk