Stærke teater -bestyrelser til hovedstaden

I går offentliggjorde paraplyorganisationen Københavns Teater sammensætningen af de nye bestyrelser i Betty Nansens Teatret, Nørrebros Teater, Teater X og Østre Gasværk Teater. De stridende parter har visket tavlen ren.

Omsider er de sidste brikker i den gennemgående fusions- og sammenlægningsproces af hovedstadens teater lagt. I går kunne paraplyorganisationen Københavns Teater(Kbh. T) offentliggøre de nye bestyrelser for de fire teatre, som fremover skal tegne det københavnske teaterliv.

På Betty Nansen Teatret får Jytte Hilden titel af bestyrelsesformand. Afgående næstformand Anders Høiris overtager formandsposten på Nørrebros Teater. På det nystiftede Teater X skal Anders Holdt Høiris stå i spidsen af bestyrelsen og endelig udfylder Annette Sadolin samme rolle påØstre Gasværk Teater. De nye medlemmer i bestyrelserne kommer både fra erhvervslivet samt kultur- og teaterlivet. Oprindeligt var det også meningen, at Kbh T.s direktør Steen Pade skulle placeres i alle de nye bestyrelser. Men med henvisning til armslængdeprincippet blev den strategi lagt om.

»Den eneste forskel i forhold til normal bestyrelsesstruktur er, at Kbh T. i samarbejde med den siddende bestyrelse udpeger de fremtidige teaterchefer på teatrene,« forklarede næstformand Mai Buch fra Kbh T., som også karakteriserede paraplyorganisationens rolle som »tilbagelænet« i forhold til ledelsen af de enkelte teatre.

Egenrådigheden i bestyrelserne så ud til at behage panelet af teaterfolk. Teaterdirektør for Østre Gasværk, Jon Steffensen, finder kompetencerne i betyrelserne skærpet i forhold til tidligere, og finder, at man er styrket i forhandlingssituationer med Kbh T.

»Selvom Kbh T. har en stærk bestyrelse, så mener jeg, at de nye bestyrelser ude i teatrene vil være et godt modspil, der vil kunne påvirke tingene i Kbh. T., når der er brug for det,« sagde Jon Steffensen. Den udlægning kunne teaterdirektør fra Betty Nansen Teatret, Henrik Hartmann, tilslutte sig og glæder sig nu til at lave noget kunst.

»Det er vigtigt, at vi kommer til at sætte dagsordnen, i stedet for at andre gør det for os. Publikum skal have tillid til, at man roligt kan gå i teatret, og at vi alle i denne forsamling vil det bedste. Det politiske overordnede har vi lagt bag os, som en ting der har formet os, men ikke ødelagt os,« lød det udglattende fra en af Kbh T. mest højtråbende kritikere.

Samme forsonlige tilgang prægede også Malene Schwartz, der nyligt tabte kampen mod en fusion af Folketeatret og turnéteatret Det Danske Teater. Fra 1. februar skal hun bestride posten som bestyrelsesformand i det nyfusionerede teater. Selv om slaget var hårdt, og selv om overvejelserne om samarbejdet om det nye teater havde været mange, endte hun med at sige ja-tak.

»Jeg tror og håber, at vi har visket tavlen ren. Jeg er sikker på, at jeg selv, Waage Sandøe og den nye bestyrelse er positive og klar til at løse de mange vanskelige opgaver, der ligger foran os. Jeg kan kun sige, at jeg vil gøre mit til, at vores samarbejde bliver så positivt som overhovedet muligt. Tak.«