Spritny bil eller brugt? Her er syv brugtbilsalternativer til de mest populære biler lige nu

Hvad kan man egentligt få, hvis man vælger brugt i stedet for nyt? Bilredaktør Henrik Dreboldt og brugtbilekspert Jan Lang kommer med deres bedste brugtbilsalternativer til en række af Danmarks mest populære nye biler lige nu.

PR

Dilemmaet er stort set lige så gammelt som bilindustrien. Eller i hvert fald lige så gammelt som fænomenet brugtbilsmarked. For bilkøberen er spørgsmålet altid, om man skal købe nyt – med hvad dertil hører af ekstra garanti og den jomfruelige fornemmelse af selv at køre de første kilometer på bilen til lugten af ny bil?

Eller købe brugt – og dermed lade en anden tosse tage den store førstegangs-afskrivning på bilen, når den forlader forhandleren, og godte sig over, at man har fået meget mere bil for pengene?

Vi kan ikke nødvendigvis løse dilemmaet for dig. Men vi kan komme med en række spændende brugte alternativer til nogle af bilbranchens mest populære biler og lade dig gå oplyst ud på bilmarkedet, næste gang du skal skifte beboer i din carport.

Vi har fundet syv populære nye biler i forskellige segmenter, og så har vi ladet motorredaktør Henrik Dreboldt og brugtbilsekspert Jan Lang komme med deres alternativer til en fabriksny model.

Det er klart, at der udover indkøbspris også er hensyn til både driftsøkonomi og garanti. Det har vi også med i baghovedet. Men fokus er først og fremmest at finde de friske alternativer til det oplagte, men måske også lidt uopfindsomme nybilsvalg.

Eventyrfantasien

PR

Ny Land Rover Defender SE D240 – pris: 1.212.000 kr.

Den nye Defender (som vi stadigvæk har til gode at teste) har været længe ventet og er ifølge Land Rover den ultimative offroader. Den er bedre end forgængeren på en bjergside i Sydafrika, men samtidigt er den digitalt lige så skarp som din 14-årige mobilafhængige søn.

PR Daimler AG - Global Communica

Henrik Dreboldts alternativ: Mercedes-Benz G350d, årgang 2014-16 – pris: Cirka 750.000 kr.

Dens treliters dieselmotor med 211 hestekræfter er bundsolid, og dens terræntalenter er uangribelige. På imagefronten er den på niveau med den gamle Defender, men med en snert mere prestigiøs aura og et bedre omdømme, når det gælder fejl og reparationer.

PR

Jan Langs alternativ: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D T4, årgang 2019 – pris: 1.149.900 kr. (3.000 km)

Den er lige så ikonisk som Defender i 4x4-kredse, og så er det den firehjulstrækker, der holder prisen bedst af alle på brugtbilmarkedet. Den er ikke billig at holde kørende, men relativt mere økonomisk end Range Rover og fritidsfirehjulstrækkerne BMW X5 og Mercedes GLE.

Familievinderen

PR

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 160 hk aut. Tekna – pris: 343.490 kr.

I 2019 blev Nissan Qashqai Danmarks mest solgte bil. Kombinationen af familievenlighed og SUV-formatet har fået et solidt tag i danskerne, og man forstår det godt. Det hævede familieformat giver en fornemmelse af overblik og ekstra sikkerhed, mens Nissans skarpe priser gør Qashqai til det oplagte valg i den mellemstore SUV-klasse.

PR

Henrik Dreboldts alternativ: BMW 520d Touring aut., årgang 2018 – pris: 399.800 kr. (113.000 km)

Jeg bliver aldrig kæmpe fan af SUV-formatet, og i den her BMW 5-serie stationcar får du mere bagageplads, mere bagsædeplads og uendeligt meget mere køreglæde end i Qashqai. Nyprisen er omkring 700.000 kr., så du sparer omkring 300.000 kr. på at lade en anden køre den til. Du får en 190 hestes dieselmotor (euro 6), automatgear, læderkabine og med bilens udvidede fabriksgaranti kører du bekymringsløst indtil engang i 2021.

PR C.HUNSICKER/ACE TEAM

Jan Langs alternativ: Volvo XC40 1,5 T3 163 5d, årgang 2020 – pris: 349.900 kr. (6.000 km)

På brugtbilmarkedet er der rigtig mange køb at gøre blandt nærmest nye biler, der har kørt mellem 4.000 og 10.000 km. Listeprisen på den her Volvo XV40 er 450.000 kr., men nu kan du altså få den med et afslag på 100.000 kr. Vil jeg hellere køre Volvo end Nissan? Jep.

Schweizerkniven

PR

Volkswagen Golf 1,5 TSI Style 150 hk – pris: 317.995 kr.

Den mellemstore tyske evighedsvinder Golf er bilen, som ALLE kan køre i. Fra den administrerende direktør til neglesalonejeren. Den nye Golf 8 hæver barren i forhold til forgængeren og gør alting ti procent bedre. Undtagen på den digitale front, hvor den faktisk er 20 procent bedre.

PR

Henrik Dreboldts alternativ: BMW 120i M-Sport aut. 5d, årgang 2019 – pris: 328.780 kr. (15.000 km)

Baghjulstræk, M-sport undervogn og køredynamik som en sportsvogn. Nuvel – bagsædepladsen er en anelse nærigere end i den nye Golf, og digitalt når den gamle 1-serie ikke hverken Golf eller den nye 1-serie til sokkeholderne. Men kald mig bare en analog bagstræber – denne her bil vil gøre dig glad, hver gang du starter den og kører en tur, og med fem døre og en stor bagklap er den stadigvæk fleksibel som en schweizerkniv.

PR DaimlerAG - Global Communicat

Jan Langs alternativ: Mercedes A200 1,3 Advantage aut. 5d, årgang 2019 – pris: 319.900 kr. (7.000 km)

Jeg er vild med Golf, men skal nogen slå den, så bliver det Mercedes A-Klasse som har sådan en cool no-nonsens attitude over sig, og så har den, som alle nye A-klasse, en fremragende automatgearkasse. Digitalt er Golf VIII foran, men A-Klassen er en gedigen mellemklassebil, og så er den en Mercedes.

Firmabilen

PR

Mercedes C-Klasse C300d aut. Advantage – pris: 529.900 kr.

Den mellemstore C-klasse har virkeligt fået fat i danskerne, og man forstår godt hvorfor. Det er den mindste af de rigtige baghjulstrukne Mercedeser, og du får den fulde fornemmelse af at køre i ægte Mercedes-luksusvogn. Priserne er skarpe, det samme er køreegenskaberne, stilen er konservativ og perfekt til alle, der er på vej op ad livets karrierestige, eller som bare værdsætter gedigen tysk kvalitet.

PR

Henrik Dreboldts alternativ: Volvo V90 D5 Inscription AWD, årgang 2017 – pris: 557.000 kr. (36.000 km)

Firehjulstræk, 235 dieselhestekræfter og højeste udstyrsniveau Inscription. Her mangler INGENTING i en bil, der størrelsesmæssigt matcher C-klassens storebroder E-klassen, og som er smuk og elegant som ingen anden stationcar lige nu. Nyprisen er 862.100 kr., og så taler værdi-for-pengene argumentet for sig selv.

PR

Jan Langs alternativ:

BMW 320d 2,0 Touring Sport Line aut. 5d, årgang 2020 – pris: 449.900 kr. (6.000 km)

Sorry Henrik, jeg trækker demobilkortet igen. Her sparer køberen igen omkring 100.000 kr. på listeprisen, og får en BMW 3-serie, der er bedre end forgængeren, som var fremragende. Her i stationcarudgave med Sport Line-udstyr. Det er en køremaskine. Ikke blandt de største i klassen, men skulle jeg vælge pladsen frem for køredynamik og prestige, så tager jeg en demoudgave af Skoda Superb.

Glædessprederen

PR

BMW M2 Competition – pris: 1.120.900 kr.

Køredynamisk er BMW M2 Competition tæt på at være en af de mest komplette biler, der nogensinde er konstrueret. Det er en påstand, men alle, der går op i køredynamik og har haft fornøjelsen af en M2, er ovenud begejstrede. Den er hurtig, kommunikerende, kompakt, og så ser den lige så rå og muskuløs ud, som den opleves.

PR

Henrik Dreboldts alternativ: Porsche Cayman 718 S, årgang 2016 – pris: 950.000 kr. (33.000 km)

Jeg ved godt at Cayman ikke har noget bagsæde, men her handler det om køreglæde, og den lille centermotoriserede Porsche-sportsvogn er en af de få biler, der matcher M2 på rå køreglæde. I S-udgaven med den store 2,5-liter turbomotor på 350 hk rammer den 100 km/t på 4,4 sekunder og har en topfart på 285 km/t. Ikke helt så vanvittigt som Jans brutale AMG, men mere raffineret, delikat og engagerende.

PR Daimler AG - Global Communica

Jan Langs alternativ:

Mercedes C63 4,0 AMG S stc. aut. 5d, årgang 2017 – pris: 1.169.500 kr. (15.000 km)

Nypris 2,162 millioner kroner. Så du sparer lige en million kroner på den tre år gamle bil. Jeg er jo fra det jyske, så jeg har valgt den praktiske stationcarudgave, men har man ikke et udvidet pladsbehov, så kan man også få den himmelske V8-motor i en sedankarrosse.

Allrounderen

PR

Volvo XC60 B5 aut. AWD – pris: 833.285 kr.

Volvos mellemstore SUV leverer en perfekt kombination mellem plads, sikkerhed, praktisk anvendelighed og elegance. Det er den slags bil, som enhver mor drømmer om at køre sit barn sikkert og miljøbevidst i skole i, og som enhver stilbevidst og mountainbikende far kan køre i skoven i.

PR Craig Pusey; Craig Pusey

Henrik Dreboldts alternativ: Land Rover Discovery Sport SD4, 7 pers., årgang 2019 – pris: 849.900 kr. (36.000 km)

Den her bil kan ALT. Fra terrænkørsel og overlandturen til Cape Town til at køre børn i skole. Helt op til seks rollinger æder den faktisk, da den er 7-personers. Måske den er FOR stor til nogen, men kan man leve med størrelsen, så findes der næppe en mere alsidig vogn på markedet, og med en nypris på 1.047.000 kr. har du sparet 300.000 kr. på at lade en anden trille 36.000 km i den.

PR Ingo Barenschee

Jan Langs alternativ: VW Passat 1,4 GTE+ Variant DSG 5d, årgang 2020 – pris: 519.990 kr. (5.000 km)

Jeg skal kun bruge ca. 500.000 kr på at finde den perfekte allrounder. Ok, den kan ikke køre helt ind i skoven. Men parkér den i udkanten og tag så moutainbiken resten af vejen. Det er den nye Passat, her i den stilsikre stationcarudgave med hybridteknologi og et udstyrsniveau som både børn, koner og fædre bliver glade for.