Spotify-aftale begrænser gratis-lytning af nye album

Aftale med Universal laver to uges vindue, hvor kun betalende får adgang til selskabets nye udgivelser.

Foto: USA TODAY SPORTS. Kanye West - en af de musikere hos Universal, der nu får et betalings-vindue ind i  Spotify-lytningen. 
Læs mere
Fold sammen

Verdens største musik-streamingtjeneste Spotify har altid givet sine brugere mulighed for to veje - en betalt tjeneste uden reklamer og en gratis med reklamer. Men udover reklamerne har indholdet altid været det samme , selv om de gratis brugere har færre muligheder for at vælge specifikke sange. Det med det fælles indhold bliver der nu lavet - lidt - om på.

Med en ny aftale med verdens største pladeselskab, Universal Music Group, har Spotify indført to ugers vinduer på nye albums fra Universals kunstnere. Det omfatter folk som Kanye West, Beck, Lorde, Katy Perry og tusindvis af andre. Det vil sige, at de første to uger kan albummet kun høres af Spotify-brugere med et Premium-abonnement. Singler kan stadig høres af alle.

Betalende abonnenter er der angiveligt 50 millioner af. Hvor mange gratis lyttere der er, er uklart, men tidligere tal opgjorde, at 70 procent af Spotifys brugere var på gratis-løsningen. Reklamerne til dem bidrager dog kun til omkring 10 procent af selskabet, så Spotify har en ganske stor interesse i at få skubbet flere over på betalingsløsningen. Alligevel har det svensk-fødte selskab holdt fast på den gratis mulighed gennem hele sin levetid, selv om den har mødt kritik af blandt andre Taylor Swift, der for et par år siden trak sine sange ud af Spotifys katalog i protest mod at musikken kunne høres gratis. Men ifølge Spotifys direktør, Daniel Ek, handler både Freemium og den nye atale stadig om at få mest muligt ud af tjenesten - både for kunstnere og lyttere.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

»Dette partnerskab er bygget på gensidig kærlighed til musik og for at skabe værdi både for kunstnere og til fans... Vi ved, at alle album fra alle kunstnere ikke skal udgives på samme måde,  og vi har arbejdet hårdt med Universal for at udvikle en ny  fleksibel strategi,« sagde Daniel Ek til The Guardian i forbindelse med aftalen.

Det svenskbaserede Spotify omsatte i ifølge Music Business Worldwide for 2,2 milliarder dollars i 2015 , men har stadig svært ved at få selskabet til at give overskud. En børsnotering af selskabet har været ventet i årevis, og blandt andet derfor menes det at være vigtigt for selskabet at stå på god fod med de store musikselskaber.