Spot Festivalen retter fokus mod udlandet

Kendt eller ukendt, det kommer sig ikke så nøje på Spot Festivalen, her vil man bare gerne gøre opmærksom på dansk musik over for det forjættede udland.

Sangerinden Oh Land optræder på årets Spot Festival i Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens danmarkskortet bliver spættet af nye musikfestivaler, der slår dørene op for første gang, siger en af de ældre, Spot Festivalen, i dag velkommen for syttende år i træk.

Tidligere var Spot Festivalen stedet, hvor branchefolk opdagede ny musik. Men nu er også andre festivaler begyndt at agere katapult for de nye bands – bl.a. Start Festivalen i København og Danmarks Grimmeste Festival i Aarhus – og med en dalende interesse fra de danske medier har Spot Festivalen taget konsekvensen og ændret strategi. Fokus er nu flyttet til at eksponere dansk musik over for udlandet.

Gunnar Madsen er daglig leder i ROSA, Danmarks Rock Samråd, der arrangerer Spot Festivalen, og han er godt bekendt med, at den har modtaget kritik for at prioritere mere etablerede navne frem for de helt nye bands. Men han afviser kritikken og undrer sig over den store fokus på kendte kontra ikke-kendt kunstnere.

- Jeg forstår ikke, hvorfor der er så stor fokus på, hvor kendte kunstnerne er. For mig at se er det en uinteressant debat. En kunstner, som er meget kendt i en subkultur, kan være fuldstændig ukendt for andre, så hvornår er nogen for kendt til en festival for ny musik? Da vi startede festivalen havde vi omkring 40 navne på plakaten, i dag har vi omkring 120, så der vil helt naturligt være navne iblandt, som er mere etablerede, men hovedparten af festivalen er stadig ny musik, siger Gunnar Madsen.

International fokus

Hvert år besøger over 300 internationale fagfolk Spot Festivalen, for at se om der er udlandspotentiale i de danske musikere, og det er lige netop det, Spot Festivalen gerne vil: Eksponere dansk musik over for udlandet.

- Vi har stort fokus på at skabe opmærksomhed omkring dansk musik i udlandet. Lige som Roskilde viser udenlandsk musik til danskerne, viser vi dansk musik til udlandet. Og hvis det betyder, at de danske medier viser mindre interesse i os, tager vi det med ro. Vi oplever nemlig også større interesse fra de internationale mediers side. Det bliver først problematisk for os, hvis vi mister udlandets interesse, siger Gunnar Madsen.

Se her en såkaldt "Spotcast" med en af kunstnerne på årets Spot Festival, Marie Fisker.