Spillested vil kun hyre kvinder hele næste år: »Dramatisk beslutning«

Spillested i Albertslund vil have større kønsdiversitet og satser udelukkende på kvinder. Musiker og kønsdebattør er begejstret: »Der skal nogle radikale tiltag til,« siger han. Sagen kan ende i Ligebehandlingsnævnet.

Katinka Bjerregaard er forsanger i bandet Katinka, der spiller på Forbrændingen i 2019 – det år, som spillestedet har udnævnt til kvindeår. Bandet har også mandlige musikere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Spillestedet Forbrændingen i Albertslund lægger i 2019 scene til en kønspolitisk manifestation, som skal rette op på »ubalancen« mellem mænd og kvinder i dansk musikliv.

Året igennem vil kvindelige kunstnere tegne programmet. Der kan dog være mandlige kunstnere på scenen, men »de tegnende« figurer skal være kvinder.

»Jo større diversitet på scenen, desto flere nuancer og mere kvalitet får vi i det musikalske klima i Danmark. Derfor booker vi i 2019 et helt årsprogram, der centrerer sig om kvinder, der spiller musik,« skriver spillestedet på sin hjemmeside og stiller efterfølgende det indlysende spørgsmål:

»Er det selvmodsigende at ville have diversitet og samtidig kun booke ét køn? Ja, og det er vi helt bevidste om. Alligevel mener vi, at den nuværende kønsbalance er så skæv, at der må radikale metoder til.«

Hvorfor tage radikale metoder i brug?

»Vi tror på, at en mere ligelig fordeling mellem mandlige og kvindelige kunstnere på de danske musikscener vil bidrage til bedre kunst og højere kvalitet. Derfor bliver vi nødt til at kigge på vores eget lille spillested, for vi kan gøre noget ved denne skævhed. Vi har selv haft for få kvinder på programmet. De har været voldsomt underrepræsenterede,« siger Forbrændingens mandlige kunstneriske leder, Jeppe Skjold.

Han kalder beslutningen »dramatisk«, men mener ikke, at kønskvoteringen vil bringe spillestedet i konflikt med love og regler.

»Hvis vi ser på det i et ligestillingsperspektiv, så vil det stadig være sådan – også når 2019 er til ende – at vi i gennemsnit over fem år har en overrepræsentation af mandlige kunstnere. Vi bruger så et år på at rette op på dén skævvridning,« siger Jeppe Skjold.

Sangeren og sangskriveren Anne Dorte Michelsen er en af de kvinder, som indtager scenen på spillestedet Forbrændingen i Albertslund i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald/Ritzau Scanpix.

Foreløbig har Forbrændingen booket Anne Dorte Michelsen og Katinka Bjerregaard, men derudover vil Jeppe Skjold ikke afsløre mere om det kommende års program.

»Det går godt med at booke kvindelige kunstnere. Vores første prioritet er kvalitet, og vi tror på, at det er muligt at sikre kvaliteten med et program med kvinder som de tegnende profiler,« siger Jeppe Skjold.

Er det ikke problematisk alene at kigge på køn i stedet for at vælge kunstnere ud fra kunstnerisk kvalitet?

»Vi kigger ikke alene på køn. Vi holder den vanlige høje kvalitet, også i 2019, men her skal den tegnende profil for en koncert så også være en kvinde,« siger Jeppe Skjold.

Sagen kan blive indbragt for Ligebehandlingsnævnet, hvis en mandlig kunstner mener, at han er blevet fravalgt på grund af køn, men samtidig er der mulighed for, at Kulturministeriet kan dispensere fra ligebehandlingsloven.

Henrik Marstal, musiker, komponist og kønsdebattør, tager positivt imod kvindeåret i Albertslund.

»Det virker voldsomt, at kuratering af musik i et helt år er fokuseret på køn, men jeg byder det velkomment. Hvis vi skal have flere kvinder på scenerne, skal der radikale tiltag til. Det går jo ikke ud over nogen, selv om der måske er nogle mandlige musikere, der ikke bliver booket. For mig ligner det et eksperimentarium, der må bære eller briste. Man kan risikere at miste publikum, fordi man må booke nogle bands, der ikke er så kendte,« siger Henrik Marstal.

Er det OK, at man vælger kunstnere ud fra køn og ikke ud fra kvalitet?

»Vurderingen af kvalitet handler også om køn. Vi er vokset op i en kultur, hvor vi bedømmer musik ud fra køn. Når mænd laver musik, er kvaliteten i orden, tænker vi. Når kvinder laver musik, så taler vi om, at de er i deres følelsers vold. Der er ingen modsætning mellem kvalitet på den ene side og køn på den anden, for vi har i forvejen kvalitetsovervejlser i forhold til køn, når der bookes musik,« siger Henrik Marstal.

Anders Laursen, formand for Dansk Musiker Forbund, mener, at der er tale om et godt initiativ.

»Vi finder det positivt, at man tager fat på problemet med for få kvinder i dansk musik, og håber, at spillestedet Forbrændingen kommer succefuldt ud af initiativet. Men jeg vil også sige, at arbejdet med at skabe balance mellem kønnene skal ske i samarbejde med mændene,« siger Anders Laursen.

Roskilde Festival og kvinder

Mandlig dominans på den danske musikscene har været diskuteret de seneste år, og spillestedet er ikke ene om at ville have flere kvinder på scenen. Også Roskilde Festival havde fokus på kønsproblematikken i sit program i år.

»Når andelen af kvindelige musikere blot udgør 20 procent af den danske livemusikscene, er kønsfordelingen de facto skæv. Det er en realitet, der bør udfordres og ændres. En skæv kønsfordeling skal forandres, da vi mener, at musiklivet og fremtidens talentudvikling har optimale forhold, når kønsfordelingen i livemusikbranchen afspejler befolkningen,« skriver festivalen på sin hjemmeside.

Festivalen slår fast, at den stræber efter at præsentere kvindelige kunstnere, »der fungerer som stærke rollemodeller og forbilleder for både kvinder og mænd foran scenen«.