Sorte skyer over dansk film i 2017

Filmåret 2016 var præget af dårligt billetsalg og middelmådige anmeldelser. Efter nytår bliver det lidt bedre. Lidt. Men der er stadig for megen vanetænkning, mener flere eksperter, som B har talt med.

Filmoptagelserne til Casper Christensen og Frank Hvams kommende komedie DAN-DREAM er i fuld gang på Fyn. (Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere

To film om kendte danskere. En række historier, der bygger på kendte romaner. Og et par komedier om konebytning og millionarv. Et bredt felt med 26 danske titler skal gøre 2017 til et bedre filmår end 2016, der endte med et katastrofalt billetsalg og en stribe lunkne anmeldelser. Men filmbranchen er ikke selv meget mere imponerede over de film, der skal komme i 2017. Tværtimod er dommen, at det ser kedeligt ud. Det mener flere af de eksperter, som B har talt med.

»Jeg har svært ved at se, at man bryder med vanetænkningen. Det lyder meget gennemsnitligt. Med det store forbehold, at jeg ikke har set filmene, lyder det som om, at man spiller sine kort meget sikkert, fordi man er nervøs for at satse for meget. Der mangler simpelthen mod,« siger Nanna Frank Rasmussen, der er formand for Women in Film and Television (WIFT) og filmanmelder for Jyllands-Posten.

Hun suppleres af filmproducent Peter Aalbæk Jensen, der ser endnu mere dystert på 2017.

»Jeg savner Whauu-film! Det er dem, der rykker. I 2016 havde vi i Zentropa succes med »Kollektivet« og med en mørk film som »I blodet«, og det viser jo, at man ikke behøver at søge laveste fællesnævner for at få folk i biografen. Men jeg ser ikke vilje eller interesse for film blandt dem, der bestemmer,« siger Peter Aalbæk Jensen med henvisning til Det Danske Filminstitut (DFI), der uddeler den danske filmstøtte.

For 2017 er der givet støtte til flere film, der bygger på romaner. Det gælder »Du Forsvinder«, der bygger på Christian Jungersens bestseller, samt »Gud taler ud« af Jens Blendstrup og »Mysteriet om den kæmpestore pære«, der bygger på Jakob Martin Strids børnebog af samme navn. Samtidig er der blevet plads til et par såkaldte biopics om kendte danskere som bokseren Jørgen »Gamle« Hansen, der portrætteres af Mikkel Boe Følsgaard i »Den bedste mand«, og sangeren John Mogensen i skikkelse af Rasmus Bjerg i »Så længe jeg lever«. Endelig kommer Ole Bornedal med konebytnings-komedien »Dræberne fra Nibe«, mens der er et gensyn med Mick Øgendahl, Rasmus Bjerg og Jonatan Spang i »Alle for tre«.

Men trods det blandede repertoire er der heller ikke den store optimisme at spore hos Kim Foss, der er direktør for Grand Teatret.

»Hvis jeg kigger baglæns og fremad, så har jeg da mine forhåbninger, men også en frygt. Og jeg har svært ved at se, at det nødvendigvis bliver meget bedre. Det bliver forhåbentlig bedre end 2016 (som var det ringeste danske filmår siden 2009, red.), men det bliver nok ikke et jubelår.«

Kim Foss mener, at der måske er for mange film i markedet.

»Filmene er hurtigere inde og ude af biograferne igen, og publikum har måske svært ved at følge med. De kan ramme de kunstneriske film, der i særlig grad lever af biografgængernes egne anbefalinger, altså word of mouth-princippet,« siger Kim Foss.

Sarita Christensen er direktør i filmselskabet Bombay Film, der i det forgange år udsendte animationsfilmen »Den magiske juleæske«, som var med på Berlingskes Top 10-liste over årets bedste danske film. Trods anmelderroserne solgte den dog kun 5.000 billetter, og det er for lidt, erkender Sarita Christensen.

»Danske film befinder sig i en virkelig hård konkurrencesituation. De er typisk oppe mod udenlandske film lavet på større budgetter og hyppigt lavet af folk med større erfaring. »Den Magiske Juleæske« var oppe mod fem udenlandske film, der også handlede om jul,« siger Sarita Christensen.

På den baggrund er det vigtigt, at dansk film aldrig giver køb på evnen til at skabe originale film, siger hun. Men her halter det desværre.

»Orginalitet er det eneste rigtige konkurrenceparameter, vi har. Vi vil nemlig aldrig kunne matche de budgetter, der findes i amerikanske film. Og derfor må vi have øget indtjeningen og genskabt risikovilligheden for de danske producenter,« siger Sarita Christensen, der anslår, at det kommende biografår lander på omkring 3,5 millioner billetter til de danske film. Altså noget bedre end det forgangne år, men på ingen måde et rekordår.

Når Kim Pedersen, der er formand for Danske Biografer, scroller ned over sin liste over næste års danske filmpremierer, hæfter han sig ved manglen på det, han kalder det »klassiske danske drama«.

»Ligesom sidste år er der flere publikumssikre titler, men der mangler store kunstneriske film som »Jagten«, »Hævnen« og »Krigen«, der historisk set har været med til at bære dansk film frem både herhjemme og i udlandet,« siger Kim Pedersen.

Kim Pedersen betragter kommende film som komedien »Alle for Tre«, familiefilmen »Far til fire på toppen«, Erik Clausens »Aldrig mere i morgen« samt spillefilmen om sangeren John Mogensen, »Så længe jeg lever«, som forholdsvist sikre publikumshit. Men samtidig påpeger han, at der i skrivende stund er uvished om, hvorvidt to store publikumsfilm, nemlig Jussi Adler Olsen-filmatiseringen »Journal 64« og familiefilmen »Min søsters børn og robotten«, overhovedet når at få premiere til næste år. Alt i alt kan disse og andre titler udgøre en forskel på det samlede billetsalg på cirka 1,2 millioner billetter.

»Og det gør det alt andet lige svært at forudsige, hvor godt et biografår 2017 kommer til at blive,« siger Kim Pedersen.

Blandt de mere optimistiske i branchen er filmproducer Ronnie Fridhjof. Han mener, at der er stor variation i de titler, der bliver færdige næste år. Og så understreger han, at en film ikke kun skal betragtes som en succes, hvis den har et stort biografpublikum.

»Vi bliver nødt til at tænke anderledes. En film kan sagtens floppe i biografen og så få et kæmpe publikum på TV eller streaming. Og så skal man huske på, at en markedsandel på over 20 procent, som vi havde i 2016, stadig er ganske pænt,« slutter Ronnie Fridhjof.