Sonisk ungdom: Professor Støjs store tiltrædelse

Torsdag tiltrådte støjrock-legenden Thurston Moore som adjungeret professor på Rytmisk Musikkonservatorium. Flere undervisere i samme klasse er på vej. Målet er at blive en af de førende musikalske uddannelsesinstitutioner i verden.

Rytmisk Musikkonservatorium på Holmen er i gang med et kursskifte fra håndværksuddannelse mod en mere kunstnerisk profil. Som et led i den bestræbelse er Thurston Moore, (den høje i midten) tidligere guitarist i støjrock-bandet Sonic Youth, blevet tilknyttet som ekstern underviser. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Det suser for ørerne. Den proppede koncertsal på Rytmisk Musikkonservatorium er torsdag eftermiddag omdannet til en katedral af støj. Oppe på scenen står en gruppe studerende og messer en abstrakt kakofoni ud af deres instrumenter og hårdtprøvede forstærkere. Nede foran scenen står en amerikansk rockstjerne og kører en mikrofon rundt i cirkler foran en højttaler. Hver gang den rammer centrum, føles det som en kniv, der ridser i trommehinden.

Rockstjernen hedder Thurston Moore, og seancen er en del af hans officielle tiltrædelse som adjungeret professor på Rytmisk Musikkonservatorium på Holmen. Med sine mange år som guitarist i det stilskabende støjrockband Sonic Youth er han en mand med både erfaringen og cool-faktoren i orden. Med andre ord noget af et scoop for RMC, som musikkonservatoriet ynder at kalde sig selv.

Moore er den første af en række erfarne udenlandske profiler, som vil blive tilknyttet RMC som eksterne undervisere i den kommende tid. Planen er, at den London-bosatte musiker skal komme og undervise de studerende en til to gange om året over en femårig periode. Og rektor Henrik Sveidahl har da også svært ved at skjule sin begejstring, da jeg møder ham på hans kontor lidt senere.

»Thurston Moore er for mig at se den ideelle rollemodel for vores studerende. I sine formative år skabte han med Sonic Youth det, jeg vil kalde samtidskunst fra øverste hylde, der både definerede en tid og et helt kulturområde. Men vores studerende har ikke kun brug for at få indblik i præmisserne for at udvikle stor kunst. De har også brug for at se, hvordan man holder sig i gang, hvordan man genopfinder sig selv igen og igen. Det er selve forudsætningen for at få et langt liv som kunstner. Og det mener jeg i den grad, at han Thurston Moore ér et godt eksempel på.«

 

Det er ikke helt tilfældigt, at rektoren bruger ordet kunst så mange gange. Siden Henrik Sveidahl tiltrådte for ti år siden, har RMC udviklet sig fra en primært jazz-orienteret uddannelse med stærkt fokus på instrumentale evner og formelle krav om nodelæsning og musikteori og hen mod en mere bredspektret profil, hvor det kunstneriske udtryk vægtes højere.

Og med sin baggrund i det subversive, det alternative og støjende er Thurston Moore på mange måder det perfekte udtryk for dette kursskifte.

»Noget af det, der tiltaler mig ved RMC er, at de er interesserede i at få nogle anderledes perspektiver på musikken. De vil gerne høre fra musikere, der ikke nødvendigvis kommer fra en formel uddannelsesbaggrund. Det var derfor, de tog kontakt til mig, og det gjorde mig øjeblikkeligt nysgerrig,« forklarer Thurston Moore om baggrunden for sin tiltrædelse.

Nutidens musikere

Men er der ikke fare for, at den musikalske faglighed går fløjten, hvis man lægger så meget vægt på det kunstneriske udtryk? Overhovedet ikke, mener Henrik Sveidahl.

»Fagligheden er stadig i højsædet. Pointen er bare, at der knytter sig en anden faglighed til f.eks. at spille støjrock end til jazz-saxofon. Og det er vi blevet mere åbne over for. Før var det ansøgere med jazz-faglighed, der kom forrest i køen. Sådan er det ikke længere. Alle der bliver optaget, har en specifik faglighed, som knytter sig til deres kunstneriske projekt og det område, de udtrykker sig inden for. Er du støjmusiker, bliver du vurderet på den faglighed, der knytter sig til det. Er du jazz-musiker, bliver du vurderet på den særlige faglighed, der knytter sig til det. Der er vi benhårde. Vi optager kun de bedste,« understreger han.

I løbet af de senere år er der kommet et væld af nye uddannelseslinjer til på RMC. I 2009 kom sangskriverlinjen. I 2011 blev den eksisterende musikerlinje ændret. Derudover er der kommet en Music Management-linje, en linje for musikproduktion og en for komposition.

»Tidligere var der store og væsentlige områder, hvor vi ikke kunne tilbyde uddannelser. Det var et problem, der i sidste ende kunne blive et politisk problem, fordi det handlede om vores legitimitet som statslig uddannelsesinstitution,« fortæller han og fortsætter:

 

»En anden vigtig beslutning, vi tog i 2007, var, at vi ville være uddannelse for musik som samtidskunstnerisk udtryksform. Traditionel konservatorieuddannelse vil typisk have meget fokus på kulturbevaring. Det vil sige, at man uddanner unge kunstnere til at spille fortidens musik. Der ville vi gerne placere skolen tættere på andre kunstinstitutioner herhjemme som billedkunstskolen, filmskolen, arkitektur- og designskolen. Altså flytte fokus og sige, at vores opgave i højere grad er at uddanne nogen, der er med til at bidrage til musikken i dag og i fremtiden.«

Og én af nøglerne til det er altså at tilknytte undervisere som Thurston Moore. Der ikke nødvendigvis er en haj til at læse noder. Men som er nysgerrig og stadig kunstnerisk vital. Og som overraskende nok ikke ser det store skel mellem undervisere og studerende, forklarer han:

»Jeg har mødt musikere her på skolen, som jeg sagtens kunne forestille mig at spille koncerter med i København. Jeg ville elske at præsentere to-tre kompositioner á la den, vi spillede her i dag, på et sted som Jazzhouse. Hvorfor ikke? Jeg tænker egentlig ikke på dem som studerende. Jeg tænker først og fremmest på dem som musikere. Og det gør RMC til et rigtigt spændende sted at være, synes jeg.«