Sommerjazz på gyngende grund

I dag starter den 29. udgave af den københavnske jazzfestival, og blandt en række af nye tiltag er et »Jazzcruise« til Oslo.

Oslobåden er forvandlet til en flydende filial af Copenhagen Jazz Festival. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Hvorfor er danske jazzbassister så fremragende?

Det er et spørgsmål, som ikke blot danske jazzentusiaster med jævne mellemrum stiller sig selv og hinanden. Også ude i den store verden har man med jævne mellemrum drøftet fænomenet.

Der var været masser af gode forklaringer, men slet ingen endegyldig, og selv jazzfolk har i uformelle situationer fremført den teori, at vi jo her i en gammel søfartsnation naturligt griber efter solidt træværk, når vi er på gyngende grund.

Teorien har aldrig haft den helt store gennemslagskraft, men jeg synes nu, den holder vand. I hvert fald fik jeg tirsdag aften midt ude i Skagerak på fineste vis underbygget min teori. Her stod nemlig en af de store kæmper i dansk jazzbasspil, Hugo Rasmussen, og leverede første klasses jazzmusik sammen med sine udsøgte sekundanter, tenorsaxofonisten Jakob Dinesen, guitaristen Jacob Fischer og trommeslageren Kresten Osgood.

Den helt konkrete anledning til den velgyngende session var årets Copenhagen Jazz Festival. Den begynder i dag, og den har nu igennem 29 år kontinuerligt formået at ekspandere på den ene og anden vis. Men i år er det første gang, den bevæger sig så vidt omkring - rent geografisk, ja, tilmed ud over den fastlagte festivalperiode. Kort sagt - DFDS Seaways har som et nyt tiltag sørget for, at der i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival er mulighed at tage på et »Jazzcruise« til og fra den norske hovedstad.

Enhver passager har selvfølgelig mulighed for at købe billet til aftenens koncert, og den regulære »Jazzcruise« færdigpakke giver ud over en tur-retur sejlads og en koncert mulighed for syv timers ophold i den norske hovedstad.

Jazzprogrammet, der nu er i fuld gang, byder på navne som Bazaar, Moussa Diallo, Hanne Boel, Benni Chawes og Malene Mortensen, og når alt andet jazz er lukket og slukket i København, får jazzfestivalen i dagene 16.-18. juli en slagkraftig efterklang med trioen Ibrahim Electric.

Om »cruise-jazzen« skal have til huse i skibets relativt isolerede auditorium - som det var tilfældet tirsdag - kan diskuteres. I alle tilfælde blev der tale om en koncert, hvor en kunstnerisk helt suveræn kvartet - med numre som »When Lights Are Low«, »Tennessee Waltz« og »Over The Rainbow« - satte den rette kurs for den forestående festival.