Som influencer blev hun betalt for at leve et luksusliv. Men en dag fik hun nok

Rollen som youtuber, blogger og instagrammer var en identitet. Den genererede månedsløn, relationer og oplevelser. De tusindvis af trofaste følgere var med fra teenageværelset i Allerød til livet som ung kvinde i København. Amalie Wessel brugte ni år på at bygge sin onlinepersona op. Nu har hun brudt den ned.

Amalie Wessel beskriver rollen en influencer som et paradoks: Man er et defineret brand, som nogen abonnerer på for den person, man er. Det skal man være tro mod, samtidig med at man skal tilpasse sig, hvad følgerne vil have, hvis man vil tjene penge. Thomas Lekfeldt

Amalie Wessel var 13 år gammel, da hun første gang satte sig på sit teenageværelse i Allerød, smilede ind i kameraet og filmede sin første video til YouTube. Det var makeuprutiner, spørgerunder og tøjtips – og de var populære. Som 15-årig supplerede hun med en blog. Herfra gik det stærkt, og som 16-årig skrev hun kontrakt med Blogger’s Delight: en platform for udvalgte premiumbloggere.

Fritidsinteressen blev til et job. Og de betalte samarbejder og kampagner bestemte cifrene på lønsedlen. De rykkede med over på Instagram, hvor Amalies profil rundede 30.000 følgere.