Søndagsudflugten: Hvem var Jarimar, og hvad bestilte han i København? Få historien om byens travleste plads

På Jarmers Plads får man øje på en bunke mursten. De er for gamle til at være en skulptur af Per Kirkeby. De er derimod erindringen om en forsmædelig episode i Københavns lange historie placeret i et af hovedstadens mest travle kryds.

I en grøn ø på Jarmers Plads ligger en ruin til minde om en sørgelig historisk begivenhed. Som for at løfte stemningen er der - på foranledning af Brygger Carl Jacobsen - opstillet en kopi af en skulptur af den franske 1800-talsbilledhugger, Auguste-Nicolas Cain, forstillende en løve og en løvinde i kamp om et vildsvin. Originalen befinder sig på Musée d’Orsay i Paris. Celina Dahl

Mindst 120.000 bilister passerer hvert døgn Jarmers Plads. I dag et af de måske mest travle trafikknudepunkter i det indre København. Men udgangspunktet for fortællingen er langt mere stille. Det er et digt, der måske ikke er stor poesi, men som alligevel rummer tidløs sandhed.

»Hvad gaar der af dig, min Fødeby?/ Hvilken Byggen og Roden/ Jeg kender dig næppe/ Du bliver som ny, aldeles på Moden.« Og digtet fortsætter med en vemodig beklagelse over, at det, der forsvinder, som var hyggeligt og fortroligt, til fordel for »store Planer, fine Ideer og Spekulationer«, ikke har de samme kvaliteter. Ligesom historien og fornemmelsen af kontinuitet og sammenhæng forsvinder.