Social protest-film fik Guldpalmen i Cannes

Den britiske filminstruktør Ken Loach vandt sin anden Guldpalme ved den 69. Cannes-festival, der sluttede i aftes.

Filminstruktør Ken Loach fik søndag aften Guldpalmen for sin film »I, Daniel Blake«. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC GAILLARD/REUTERS

Guldpalmen ved dette års filmfestival i Cannes gik til Ken Loachs “I, Daniel Blake”, der handler om en arbejdsskaderamt bygningsarbejder, der kæmper forgæves mod et  bureaukratisk socialvæsen. Den 79-årige Ken Loach brugte sin takketale til at  anklage neoliberalismen for at »bringe verden på kanten af en katastrofe«.

- Nedskæringspolitikken i de vestlige lande har skabt en verden, hvor  millioner af mennesker lider nød, mens et lille mindretal lever i velstand. Film har altid haft den opgave at beskytte de svage overfor de magtfulde. Og der er en fortvivlelse i verden i dag - et større behov for at ændre verden end længe, sagde Ken Loach, der i 2006 vandt en Guldpalme for »The wind that shakes the barley«.

Den 69. filmfestival i Cannes, verdens mest prestigefyldte filmfestival, blev søndag aften afsluttet med en prisuddeling, der bød på flere overraskende valg og nogle enkelte utilfredse prisvindere, der tydeligvis gerne havde set sig på sejrsskamlen i stedet for Ken Loach.

Årets største overraskelse var, at juryen der blevet ledet af den australske filminstruktør undlod at finde en pris den tyske instruktør Maren Ade for filmen »Toni Erdmann«, der var mange festivalgængeres favorit, samt scorede det højeste antal anmelderstjerner nogensinde i branchebladet »Screen«s anmelderpanel.
Angiveligt brød festivaljuryens formand den australske filminstruktør George Miller sig ikke om den tyske film.

Der havde også været guld-forventninger til den rumænske film »Bacalaureat« af Cristian Mungiu, der dog måtte nøjes med at dele instruktørprisen med den franske instruktør Olivier Assayas, der havde deltaget med filmen »Personal shopper«. Mungiu så tydeligt sammenbidt ud, da han takkede juryen for at »have truffet de svære beslutninger”«

Andenpræmien, Grand Prix, blev tildelt til canadieren Xavier Dolan, der græd heftigt af bevægelse, ligesom han har gjort det på tidligere festivaler, når han fik pris.

Blandt de øvrige priser var Bedste Kvindelige Hovedrolle til Jaclyn Jose for sin præstation i den filippinske »Ma’ Rosa«, mens Bedste Mandlige Hovedrolle blev Shabah Hosseini i Asghar Farhadis »The salesman«, der også blev belønnet for Bedste Manuskript.

Blandt de øvrige priser var Prix du Jury (tredjeprisen) til Andrea Arnolds teenagedrama »American Honey«, som mange havde haft som Guldpalmefavorit.

En af festivalens mindste overraskelse var fraværet af priser til Nicolas Winding Refns kritikerudskældte »The Neon Demon«, der var den eneste skandinaviske film i kampen om Guldpalmen.

Til det efterfølgende pressemøde med juryen, ville en spørger vil vide, om prisen til den socialt indignerede Ken Loach var påvirket af, at man var her i Cannes i al den luksus - om de følte sig lidt skyldige over at være så privilegerede.

- Overhovedet ikke - filmen var bare rigtig god - den rører ved ens hjerte og sjæl, lød juryformand George Millers korte kommentar.

Heller ikke et spørgsmål, om hvorvidt der var taget særligt hensyn til den kvindelige repræsentation ville juryen høre på. Slet ikke Mads Mikkelsen, som gerne slog fast, at det forhåbentlig heller ikke kommer til at ske.

- Selv om det er et emne, der altid vil blive debatteret meget, så vil svaret de næste 50 til 100 år være det samme, tror jeg - for juryen er det kun et spørgsmål om kvaliteten af filmen, der tæller, ikke om det er en mand eller en kvinde, der har lavet den, sagde Mads Mikkelsen.