Små teatre er bedre til at få fat i de unge

Mens kun hver femte tilskuer på Det Kongelige Teater er under 25 år, gælder det mere end halvdelen på de små storbyteatre.

Paw Henriksen i Teater Grobs forestilling »Mig og Tyson«, hvor der indgår både video og hiphopmusik, og hvor publikum sidder med ved ringside som ved en rigtig boksekamp. Fold sammen
Læs mere
Foto: Teater Grob

Et af de vigtigste fokusområder for danske teatre i de seneste snart mange år har været at få flere unge ind på stolerækkerne. Og alt i alt står det faktisk ikke så skidt til, som man kunne tro. Ifølge Politiken viser tal fra Danmarks Statistik, at hver fjerde teatergænger er under 25 år.

Men der er stor forskel på, hvor gode teatrene er til at tiltrække det unge publikum. Mens kun godt hver femte i stolesæderne på Det Kongelige Teater i sæsonen 2015-16 var under 25 år, gjaldt det hele 57 procent på de små storbyteatre.

Et af dem er Teater Grob, der i øjeblikket spiller forestillingen »Mig og Tyson« med Paw Henriksen i titelrollen, hvor publikum sidder ved ringside som ved en rigtig boksekamp, og hvor der indgår både videofilm og hiphopmusik i forestillingen. I 2015-16 blev 45-50 procent af billetterne til Grobs forestillinger solgt til unge under 25 år.

»Hvis vi skal nå de unge, skal vi involvere dem,« siger administrativ leder Maja Ries til Politiken.

Grob har bl.a. startet ungdomsafdelingen Grow, en udviklingsplatform, hvor unge scenekunstnere kan udvikle idéer og lære af de professionelle skuespillere, men også give forestillinger og afholde workshops.

»Unge kan noget, der tiltrækker andre unge,« siger Maja Ries. »Unges kunstsyn er typisk meget bredere end de ældres er, så de kan sagtens tænke i film, spildesign, koncerter og teater i en skøn sammenblanding. Det lokker de unge til.«

Ifølge kulturdebattør Tom Ahlberg er netop størrelsen også en del af forklaringen på, at de små teatre har lettere ved at tiltrække det unge publikum.

»Institutionsteatrene kører efter et fast repertoire og har sværere ved at omstille sig hurtigt, hvilket er det, de unge vil have,« siger han.

En anden forklaring kan ifølge Ahlberg være, at mange af de små teatre er rene børneteatre, hvor tæt på 100 procent af publikum er børn.

Han mener imidlertid også, at de store teatre kan lære af de små teatre og f.eks. burde lade sig inspirere til at afprøve nye dramatikere og andre skuespillere end de sædvanlige.