Skuespillernes fantastiske showcase

Skuespillertopmødet slår gnister i »American Hustle«, hvor karakterer, situationer og replikker skaber en filmfest, man sjældent har set magen til.

Man er i virkeligt godt selskab med instruktør David O. Russells »American Hustle«. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Efter mødet med den tifoldigt Oscar-nominerede svindlerkomedie »American Hustle« er man helt rundt på gulvet. Med charmerende skuespil og virtuos fortællekunst bliver man uden blusel frarøvet godt to timer af sit liv. De fleste filmfans vil more sig voldsomt over situationerne i filmen og den behændighed, de afleveres med, og så kan man jo altid læse Nietzsche eller Kirkegaard en anden dag.

David O. Russells film lever i overfloden og overdrivelsen, og derfor tilgiver man den sine lange rablende dialoger, og det faktum, at der ikke er nogen særlig dybde på spil. Men det er der jo heller ikke i hverken et stort stykke Othello-lagkage, et tryllenummer i verdensklasse eller en omgang hæsblæsende stand-up comedy blot for at nævne tre andre ting, der kan få mig til at glemme tid og sted og føle mig vanvittigt godt underholdt.

Den evne har »American Hustle«. Russell har flere gange vist, at han er både en anderledes tænkende instruktør og en modig instruktør. Han skød muligvis lidt ved siden af med » I Heart Huckabees«, men han imponerede med »Three Kings« og »The Fighter« for slet ikke at tale om sidste års »Silver Linings Playbook«. Hans film har ofte været formfuldendte, men det er der så mange instruktørers film, der er, så derfor ligger det imponerende i det mylder af liv, som instruktøren får skabt.

Ordgejl og højt hår

Vi er i selskab med fire sølle mennesker. Christian Bale spiller en dorsk, men også karismatisk lånehaj og kunstsvindler Irving, der bliver forelsket, da han møder stripperen Sydney (Amy Adams). Hun er ifølge ham »Den passivt aggressive karates Picasso«. Den slags opfindsomme ordgejl er filmen fyldt med. Elegant og sigende for situationerne, men også kørt helt ud på overdrevet. Men det meste af det virker. Man bliver fascineret og sluger de skabagtige og tossede menneskers skæbner, selv om et øjebliks rationel tankevirksomhed, ville få logikken til at afmontere det hele. Også selv om filmen meget løst er baseret på en sag fra den virkelige verden.

Jennifer Lawrence er lånehajens kone, der er borderliner i fuldt flor. Hele tiden i sine følelsers vold og manipulerende som få. Ind i billedet kommer en grænseoverskridende FBI-agent (Bradley Cooper), de flygter fra sit kedelige liv ved at bruge tiden på at krølle sit hår helt perfekt. Da han gennemskuer Irving og Sydney, lokker han dem til at være med til at fange større fisk for FBI mod at slippe for straf. Planen involverer en falsk oliesheik, der vil investere i New Jersey, hvor Jeremy Renner spiller en borgmester med højt Elvis Presley-hår.

Kammer over

Over en bred kam er billedet af 1970erne malet langt ud over kanterne på den kendte malebog, men det er i det hele taget filmens stil at bakke den vilde historie op med fortegnede tidsbilleder. Når »American Hustle« trods sine overdrivelser rent visuelt kan sluges, er det fordi replikkerne er skrevet skarpt, og fordi skuespillerne er nogle af øjeblikkets bedste. Bradley Cooper kører sin maniske FBI-agent langt ud over troværdighedsgrænsen, Amy Adams får os næsten med en overskruet erotisk magnetisme til at glemme, at hun er udstyret med verdens dybeste kavalergang og Christian Bale mister ikke fodfæstet et sekund, selv om hans småsvindler på papiret er en idiot. Jennifer Lawrence lader dem ikke noget efter som hysterisk hustru.

Udviklingen og underholdningen i filmen ligger ikke i plottet, for i virkeligheden er der ikke mange lag i svindelnummeret med oliesheiken. Og man kan lede efter åndrige pointer i årevis uden at finde nogle. Til gengæld er de brillante skuespillernumre pakket ind i en elegant stribe af scener, hvor man undervejs kommer til at tænke på fortællekunsten i Martin Scorseses gangsterfilm og film som »Argo« og »Sidste stik« i forhold til genren og på blandt andre »Saturday Nigh Fever«, »Burn After Reading« og »Boogie Nights« på grund af mere konkrete situationer.

Hvad: »American Hustle«.

Hvem: Instruktør: David O. Russell. Medvirkende: Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jennifer Lawrence, Jeremy Renner.

Hvor: Premiere over hele landet.