Skoven er hans kunstneriske værksted

Mikael Hansen arbejder med naturen som sit primære materiale. Hans arbejde i Vestskoven ved København har gjort ham til en efterspurgt gæstekunstner på museer i Japan og Korea.

Mikael Hansen
Vestskoven syd for København er et af Mikael Hansens laboratorier og udstillingssteder. Nu fylder den internationalt anerkendte billedkunstner 75 år. Fold sammen
Læs mere

Naturen er en af »Tilværelsens skjønneste Zirater,« hedder det i J.P. Jacobsens berømte novelle »Mogens« – og naturen har gennem årtusinder været en fremtrædende inspirationskilde og motiv for mange billedkunstnere.

Også for Mikael Hansen, som 18. december fylder 75, men for ham er der ikke kun tale om motiv og naturinspiration. Han bruger selve naturens materialer til at bygge sine værker. Og han gør det gerne i selve naturen.

Land art, altså, der undertiden oversættes til jordkunst. En retning, der opstod i USA i 1960erne. Men ikke så udbredt i Danmark. Hvorfor mange af Mikael Hansens værker, der ofte er af midlertidig karakter – det ligger i selve konceptet land art, som også er blevet udført i udlandet. Navnlig i Korea og Japan, Tyskland og Italien, hvorfra der kommer invitationer til Mikael Hansen fra skulpturparker og kunstmuseer, der gerne vil have ham til at komme og holde forelæsninger og bygge skulpturer.

Motorvejsøkologi

For Mikael Hansen har Albertslund og omegn længe været stedet på kloden, hvorfra hans verden går. Gennem adskillige år har han anvendt Vestskoven som laboratorium, hvor han har skabt sine prøveopstillinger og eksperimenteret med naturens store materialelager – og undertiden afholdt deciderede udstillinger. Ikke med faste åbningstider. Men en mulighed for over en periode at gå en tur og finde Mikael Hansens skulpturer.

Mikael Hansen har ikke besat dele af Vestskoven. Arbejdet i og brugen af skoven er sket i samarbejde med myndighederne, som i 2007 opfordrede kunstneren til at skabe et blivende værk. Det blev til »Reservat«, som i al sin enkelhed er et 5.000 kvadratmeter stort, særligt indhegnet område, der ikke vil blive udsat for den løbende naturpleje. I stedet vil det blive et vildt vildtområde. Ugræs kan fyge gennem hegnet, og skovens mindre dyr kan søge tilflugt i reservatet, der i modsætning til den omgivende skov i princippet vil være uberørt af menneskehånd for tid og evighed. Eller indtil Vestskovens myndigheder ophæver aftalen.

På længere sigt vil bevoksningen inden for hegnet ændre karakter, al den stund skoven udenfor kultiveres og er genstand for en vis regulering. Bag hegnet er det kun de stærkeste buske og træer, der overlever, ligesom væltede træer eller døde dyr ikke kan fjernes.

Naturromantik

Bag det hele ligger et ønske om at diskutere vores naturopfattelse, der kan have en tendens til at blive stadig mere romantisk, i takt med at naturen bliver fjernere for mange af os og stadig mere dekorativ.

Ud over større land art-projekter i ind- og udland har Mikael Hansen arbejdet med andre medier og materialer. For eksempel mindre objekter, der ofte er sammensat af, hvad man nu finder ved skov og motorvej. Han er nemlig også optaget af, hvad man kan kalde motorvejenes økologi. Hvilken slags natur opstår i de store urbane scenerier i byernes udkanter? Hvilken æstetik finder man i lange baner af gule plasticrør og i lyset i forstædernes neonaléer? Er naturen natur – eller er den en prydgenstand? En zirat?

Paradoksalt nok er Mikael Hansens værker – hvad enten materialerne er træ eller plastic – hyppigt meget smukke og af næsten malerisk karakter, ligesom hans egentlige malerier undertiden har en karakter af at være næsten natur.