Skokæde fik influencere til at købe discountsko for tusindvis af kroner: »Meget begavet stunt,« siger ekspert

En amerikansk discountskokæde fik småjusteret sit navn, udstillede billige sko i en modebutik og inviterede en flok modeinfluencere til et åbningsevent. Discountskoene blev solgt til tusindvis af kroner.

»Vi bliver mindre og mindre selvstændige individer og udskifter vores personlige præferencer med andres, i dette tilfælde influenceres,« fortæller Frederik Preisler, kreativ direktør hos kommunikations- og reklamebureauet Mensch. Fold sammen
Læs mere
Foto: IRIS

Hvordan får man en modeinfluencer ud på dybt vand?

Svaret er enkelt: Omdøb navnet på en discountvare til noget lidt mere smart, placér herefter varen i eksklusive omgivelser og lav et åbningsevent for influencere. Resten sker af sig selv.

Det gjorde det i hvert fald for den amerikanske discountskokæde Payless.

Skokæden udførte for nyligt et eksperiment i Los Angeles, hvor de rykkede Payless discountsko ind i en tidligere Armani-forretning og omdøbte navnet fra Payless til Palessi. De oprettede en hjemmeside samt en Instagramprofil for »det nye« brand og inviterede en masse influencere til et åbningsevent i den nye forretning.

Omkring 80 modeinfluencere deltog i »Palessis« åbningsevent og købte discountsko til beløb svarende til tusindvis af kroner.

Det skriver flere amerikanske medier, heriblandt CNN.

Vis dette opslag på Instagram

Shopping the night away at the Palessi Pop Up! #palessi

Et opslag delt af Palessi (@palessi_shoes) den

En af influencerne ville for eksempel betale 400 til 500 dollar for et par sko, der kostede 19,99 dollar. Eventet blev filmet og flere influencere udtalte sig rosende om skoene. En influencer kaldte skoene »elegante og sofistikerede«, en anden sagde »Folk kommer til at sige: »Wow, hvor fik du de sko? De er utrolige!««

Senere blev deltagerne konfronteret med, at hele begivenheden var et setup, Payless returnerede pengene til køberne og lod dem beholde skoene.

Frederik Preisler, kreativ direktør hos kommunikations- og reklamebureauet Mensch, kalder eksperimentet »meget begavet«. Han fortæller, at det interessante ved Payless' stunt er, at skokæden gør opmærksom på, at et billigt produkt ikke nødvendigvis er til at skelne fra et dyrt produkt. Når man som forbruger ser en vare til en høj pris, forbinder man den underbevidst med bedre kvalitet, forklarer Preisler.

Men han påpeger også et andet vigtigt element: At Payless bruger influencere i stedet for almindelige forbrugere.

»I eksperimenter som dette, er det ofte almindelige forbrugere, der bliver gjort til grin. Og det er jo egentlig ikke særligt sympatisk. Men influencere er jo en gruppe, der går efter at eksponere sig selv og »selv er ude om det«. Det gør det til et intelligent stunt. Payless udvikler eksperimentet og giver det et nyt twist. Vi har set masser af lignende eksperimenter, men ved at bruge bloggere og influencere, skaber de en ny vinkel på det,« siger Frederik Preisler.

Vis dette opslag på Instagram

Hi Palessi party people! #palessi

Et opslag delt af Palessi (@palessi_shoes) den

Vi ser mange af den slags eksperimenter i disse år, forklarer Frederik Preisler. Et af de mest berømte er nok dokumentaren »How to Become TripAdvisor’s #1 Fake Restaurant«, som Vice lavede tidligere på året. Dokumentaren handler om en fyr, som åbner en restaurant i London ved navn »The Shed at Dulwich«, og restauranten fik topkarakterer over hele verden, foodies og bloggere stod i kø for at få et bord på restauranten.

Det var dog virkelig svært at få et bord på The Shed, ikke mindst fordi restauranten ikke eksisterede.

Frederik Preisler siger, at modebrands markedsfører sig gennem influencere og bloggere, selv om alle er klar over, at de ikke nødvendigvis ved noget om de produkter, de gør reklame for.

»Når en influencer poster et billede af en sko på sociale medier og giver udtryk for, at skoen er »god stil«, vil de fleste af influencerens følgere også synes, at skoen er »god stil«. Og når flere tusinde eller millioner andre synes, noget er fedt, skal man være meget egenrådig for at holde fast i en anden mening. Vi bliver mindre og mindre selvstændige individer og udskifter vores personlige præferencer med andres, i dette tilfælde influenceres.«