Skarp kritik af filmpris. Nu siger én af de nominerede fra: »Min begejstring er totalt trumfet af min vrede«

Afsløringen af, hvilke film og serier der er med i opløbet om en Golden Globe-pris, vækker skarp kritik. Blandt andet fra en rimelig uventet kant – nemlig en af dem, der kan vinde.

Netflix-serien »Emily in Paris« handler om en ung amerikansk kvinde (spillet af Lily Collins), som flytter til Paris for at arbejde med et marketingsbureau, der gerne vil have et »amerikansk syn« på tingene. Ved premieren fik serien kritik for at være stereotyp. Nu er den nomineret til flere Golden Globe-priser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephanie Branchu/Netflix

Knap havde juryen offentliggjort de film, der kan vinde en pris ved den amerikanske Golden Globe-overrækkelse, før kritikken begyndte.

Flere medier mente, at de nominerede film og serier er af så dårlig kvalitet, at de kun ville få halvgode omtaler i et normalt filmår, hvor premiererne ikke var blevet udsat på stribe. Andre påpegede, at juryen bag prisen har overset de få gode ting, året bød på. I stedet har man valgt ufarlige og ligegyldige serier.

Det gælder blandt andet komedieserien »Emily in Paris«, der trods kritik for at være stereotyp og ligegyldig er nomineret i to kategorier, mens den meget omtalte HBO-serie om overgreb, »I May Destroy You«, blev overset.

Udeladelsen blev omtalt af store medier som The New York Times og The Guardian, mens danske Soundvenue kaldte det »decideret chokerende, at Golden Globe totalt forbigik, hvad der ellers i kritikerkredse worldwide har været bred konsensus om var en af sidste års suverænt bedste serier, hvis ikke dén bedste«.

Nu kommer kritikken også fra en af dem, der har skrevet manuskriptet til »Emily in Paris«.

»Er jeg glad for, at vi er nomineret? Ja, selvfølgelig. Jeg har aldrig været tæt på et Golden Globe-trofæ. Men min begejstring er totalt trumfet af min vrede over, at »I May Destroy You« ikke er nomineret i en eneste kategori,« skriver manuskriptforfatter Deborah Copaken i britiske The Guardian, hvor hun også erklærer sig som fan af »I May Destroy You«, der er »en genistreg« om overgreb fortalt med »hjerte, humor, patos«.

»Jeg har fortalt alle, der ville lytte, at den serie fortjener at vinde alle priser.«

Ingen priser ved fremsyn

Det er ikke kun i udlandet, at man undrer sig over de film og serier, som er indstillet til Golden Globe, der uddeles af Hollywoods internationale pressekorps søndag 28. februar.

Filmekspert Andreas Halskov, der er lektor ved Aarhus Universitet, medgiver, at årets felt ser tyndt ud. En del kan forklares ved de udskudte premierer, der er flyttet frem til den tid, hvor biograferne åbner igen, men ifølge Halskov handler det i højere grad om prisuddelingernes tankegang.

»I kategorien »Bedste drama« har du »Mank« og »The Trial of Chicago 7«, der er gode eksempler på den konservatisme og mangel på kant, som man kan se i nomineringerne. »Mank« er poleret og kedelig, og filmen ligner mestendels en stiløvelse og en nostalgisk, tilbageskuende hyldest til en væsentlig æra i filmhistorien. »The Trial of Chicago 7« en velskrevet, men også lidt ordinær skildring af 1960ernes og 70ernes modkultur. Den er ikke dårlig, men den hæver sig aldrig over gedigen Netflix-underholdning, som man kan nyde fra sofaen og glemme dagen efter.«

Deborah Copaken, manuskriptforfatter

»Er jeg glad for, at vi er nomineret med »Emily in Paris«? Ja, selvfølgelig. Jeg har aldrig været tæt på et Golden Globe-trofæ. Men min begejstring er totalt trumfet af min vrede over, at »I May Destroy You« ikke er nomineret i en eneste kategori.«


Det er formentlig den samme konservatisme, der har ramt »I May Destroy You«, mener Andreas Halskov.

»Jeg er enig i, at den skulle have været nomineret, og det kan virke påfaldende, at netop den tv-serie med sin aktuelle dagsorden bliver overset eller forbigået,« siger Halskov, der understreger, at Golden Globe- og Emmy-uddelingerne altid har været konservative.

»I 1990 gik Emmyen for bedste dramaserie til »L.A. Law«, som er et fint og ganske velskrevet retsdrama frem for den banebrydende tv-serie »Twin Peaks«, og set i retrospekt virker det nærmest vanvittigt. Men sådan er det jo altid ved prisuddelinger: De belønner sjældent det fremsynede og banebrydende, men ofte det, som er godt i en accepteret og konventionel forstand. De banebrydende værker får ofte først den hæder, som de fortjener, med tilbagevirkende kraft.«

Danske »Druk« har en fair chance

Ud fra et dansk perspektiv er det dog endnu vigtigere at se, om Thomas Vinterbergs »Druk« vinder i kategorien for bedste film på et fremmedsprog. Ifølge Andreas Halskov har filmen formentlig »en fornuftig chance«.

»Druk« med Mads Mikkelsen er en af de fem film, der kan vinde en pris ved overrækkelsen af Golden Globe. Ifølge filmekspert Andreas Halskov har filmen en fair chance – ikke mindst fordi Mikkelsen er blevet et kendt ansigt i USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix.

»Den er tilpas kammerspilsagtig og regional i udtrykket til at virke fremmedartet og fascinerende, men den har samtidig en tiltrækkende tone, der kombinerer det dramatiske og alvorlige med det mere lette og komiske, og så handler den også om alkoholkultur. Sociale problemfilm har altid været populære ved prisuddelinger, men her lykkes Thomas Vinterberg med at tackle et socialt problem uden at virke belærende og programagtig,« siger Andreas Halskov og understreger, at både Mads Mikkelsen og Thomas Vinterberg er anerkendte navne i USA.

Prisoverrækkelsen »Golden Globes« finder sted søndag 28. februar.