Skal ledelsen af dansk film have sparket?

Er det ledelsen i filminstituttet, danskernes vaner eller noget helt andet, der ligger bag nedgangen i billetsalg til dansk film? En gammel strid i dansk film er genoplivet.

Nicolas Winding Refns film »The Neon Demon« med Elle Fanning i hovedrollen, var en af årets mest profilerede danske film - men den solgte heller ikke mange billetter.  Fold sammen
Læs mere
Foto: LOIC VENANCE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stille sænker julegråvejret sig, forretningslivet tager en dyb indånding før det sidste ryk, og juletrafikken gør klar til at line op i køer mod vest - og her byder vi velkommen til  årets sidste omgang Kulturnyhederne, før anden og konfekten lægger sin dæmpende dyne over al aktivitet.

Juletiden er jo traditionelt en af højsæsonerne for film, og det er da også film-historier, der har fyldt mest op de seneste dage - men mest for de dårlige nyheder. 2016 har nemlig været noget af et nedtursår for dansk film sammenlignet med jubelåret 2015. Med 2,8 millioner solgte billetter til dansk film var det en nedgang på 1,4 millioner i forhold til året før, skrev Berlingske midt i ugen. Kun fire af årets danske film er at finde blandt de 25 titler, der blev set af flest. I bunden lå der flere lavbudgetfilm med få hundrede solgte billetter hed det i historien, som du kan læse her:

Også Politiken skrev om nedturen, og også her efterlyste biografernes formand en ændret støttepolitik: »Publikum søger mod svinedyre film i svinedyre biografer. Selvfølgelig skal vi støtte de smalle film, men der er kommet ubalance. De smalle film bliver støttet i alt for udstrakt grad«, sagde Kim Pedersen i historien, som kræver abonnement.

Det er et bud på, hvad der skal stilles op.Et andet kommer i fredagens Berlingske hvor  filminstruktørernes formand, Christina Rosendahl foreslår, at man laver en slags Biografklub Danmark for de smalle film, så de ikke skal konkurrere og lanceres helt på lige fod med Star Wars og Afdeling Q-filmene. Det er et forslag, der får en blandet modtagelse - læs artiklen her:

En mere kontant udmelding om, hvad der skal ske for den danske filmbranche, kommer fra Zentropas gamle frontkæmper, Peter Aalbæk Jensen. Han peger - som mange gange før - på ledelsen i Det Danske Filminstitut i en artikel på DR.dk..

»Det er mangel på visioner, mangel på handlekraft og vovemod...  Alle andre virksomheder ville fyre ledelsen og måske bestyrelsen, hvis det går dårligt. Sådan gør man andre steder, men ikke i det kongelige danske kulturliv,« lyder bredsiden fra Peter Aalbæk, der fremhæver, at han og Zentropa har solgt 1,2 millioner billetter i år, så de tør godt råbe op. Læs historien her:

DR har også spurgt publikum, hvad de synes - og her er der minuspoint til virkeligheden:

Det lover jo ikke så godt for ugens mest omtalte udenlandske film, Ken Loach' guldpalmevinder, »I, Daniel Blake«,  der ifølge Berlingskes anmeldelse fortælles »i et upyntet, dokumentaristisk inspireret filmsprog, hvor virkeligheden er grå og grimet, og karaktererne ligner helt almindelige mennesker, som er slidt af lavkonjunkturen og taler det sprog, der tales i arbejderklassen og nedefter«. Men der er fem stjerner og alle anmeldere er vist enige om, at det er et stykke virkelighed, man bør lukke ind.

Tilbage til dansk filmstrid: Peter Aalbæk Jensen har vundet en sejr i den årelange krig mellem ham og DFIs ledelse personificeret ved direktør Henrik Bo Nielsen. Det er Jyllands-Posten, der kan berette om en afgørelse fra Kulturministeriet, der i lighed med Justitsministeriet har underkendt Det Danske Filminstituts beslutning tilbage i 2014 om at sætte Zentropa under skærpet tilsyn. I den forbindelse klagede Zentropa over, at de ikke blev hørt som part i sagen - hvilket de altså nu har fået ret i. Historien kan læses her:

Ifølge filmanmelderne har det heller ikke været noget stort dansk filmår - selv om der i hvert fald i Berlingske ikke er den store sammenhæng mellem tilskuertal og kvalitet. I årets liste over de ti bedste danske film er de to mest sete - »Flaskepost fra P« og »Klassefesten 3« - ikke med, og listen toppes af Nicholas Winding Refns »The Neon Demon«, der hev under 10.000 i biografen. Se listen her og døm selv.

Nå, men der er jo andet end film i verden. TV for eksempel. Og der serverede DR i denne uge en beslutning, der nok kunne få folket til tasterne, da Berlingske kunne fortælle, at komedieserien Ditte & Louise lukker efter denne sæsons morsomme og ofte selvudleverende udgave af kønnenes kamp. Seertallet var for ringe lød den første forklaring fra DR-redaktøren, hvilket dog senere blev tilført diverse andre og mindre kontante begrundelser. Under alle omstændigheder gav beslutningen voldsomme reaktioner - alene på Berlingskes Facebook-side landede knap 500 kommentarer - de fleste af denne type:

Men det er jo jul og tid til familie-traditioner og skilsmisseproblemer. Så kan det måske være en trøst, at også stjernerne har det svært. I hvert fald kan BT berette om, at skilsmissesageh Brad Pitt og Angelina Jolie ikke lader sig påvirke af julefreden. Faktisk bliver det bare værre, skriver BT her - eller få historien fra den udenlandske kilde her:

Hermed alle de bedste jule- og nytårshilsner fra Kulturnyhederne, der vender tilbage i 2017.