Skal en CD koste 149 kr?

Mandag udgiver Vinnie Who sit nye album i alverdens Tiger-butikker. Han, pladeselskabet og Tiger ser det som en ny vej frem for salg af CD og vinyl.

Vinnie Who udkommer i 25 lande på samme tid gennem Tiger-kæden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Weng Karlsen

Mandag kan man finde et splinternyt album fra Vinnie Who blandt folde-ud-fugle af pap, diskokuglepenne og neglebørster i 430 Tiger-butikker verden over.

Albummet hedder »Harmony« og koster 30 kr. i CD-udgave, mens en LP fås for en flad 50er. Der er i første omgang blevet trykt 20.000 CDer og 10.000 vinyler. Så stort et vinyloplag menes ikke set i Danmark siden de glade pladedage i 90erne.

Hele herligheden er resultatet af en aftale mellem Vinnie Whos pladeselskab, Fake Diamond Records, og Tiger-kædens pladeselskab, Tiger Music.

»Jeg læste en artikel før jul om Lennart (Lajboschitz, red.), der ejer Tiger-butikkerne. Her gik det op for mig, at de har en vinkel på tingene, som ikke kun handler om konfetti-kanoner. Blandt andet har de lavet aftaler med Statens Museum for Kunst, og de udgiver en bog for Yoko Ono (udkommer 1. april, red.). Så tog vi kontakt til dem, fordi vi tænkte, at det kunne være sjovt at lave et utraditionelt samarbejde,« siger Jacob Kampp, direktør i Fake Diamond Records, der også står bag succeser som Oh Land og Mont Oliver.

Tiger stod klar

Det samme tænkte Tiger Music, der indtil nu har udgivet musik inden for snævrere genrer som jazz og worldmusik samt en række børnealbum. Senest fire album med jazzpianisten Carsten Dahl til samme pris som det nye Vinnie Who-album, hvoraf pianistens nyfortolkning af Bachs Goldberg-variationer efter en uge var et af de bedst sælgende albums i Danmark.

»Vi vil gerne være katalysator for kvalitetsmusik og udbrede det til et bredt publikum. Og nu vil vi gerne have en mere kendt kunstner med større internationalt potentiale på for at se, hvor langt vi så kan nå ud,« siger chef for Tiger Music, Anne Busacker.

Men det er ikke alle, der er lige begejstrede over det nye navn i Tiger-kæden. Love Shop-forsanger Jens Unmack skabte eksempelvis en større Facebook-debat med denne opdatering i sidste uge.

»... der ledes desperat efter vej til det store publikum, der engang købte musik, men et træk som dette er som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Den kulturoplevelse, det er at købe nye sange og toner, må aldrig blive en næsten gratis brug-og-smid-væk-vare, hvis musik som sådan skal stå en chance for at overleve som professionelt fag i fremtiden.«

»... hvis flere artister gør det samme, bliver Tiger-butikkerne bare almindelige musikbutikker med nye varer, der ligger til dumpingpriser, som aldrig vil kunne finansiere sin egen produktionspris. Det er en ond spiral med kun død for enden,« lyder argumentationen videre i kommentarfeltet fra den danske musiker, der ikke har ønsket at uddybe over for Berlingske.

Mulighed for en platform

Niels Bagge Hansen alias Vinnie Who er dybt uenig. Han mener på ingen måde, at værdien af musikken bliver forringet af at blive solgt i Tiger.

»Tiger gav mig muligheden for at udgive min musik på en platform, som når flere mennesker, end jeg ellers ville nå. Det, at Tiger tilbyder sine kunder og mine fans »Harmony« til henholdsvis 30 og 50 kr., ser jeg blot som generøst og medvirkende til at genoplive lysten til det fysiske eksemplar. Det er min ambition med det her projekt, et forsøg på at revitalisere det fysiske produkt,« siger han og understreger, at pladen er skabt fuldstændig kompromisløst.

Fake Diamond Records håber lige som Niels Bagge Hansen, at det billige album kan få den nye generation til at genopdage CDen og LPen. Derudover ser Jacob Kampp heller ingen risiko ved at lade Vinnie Who udkomme i Tiger.

»Jeg startede pladeselskabet for ti år siden, og allerede dengang var der ikke nogen, der i fem år havde sagt noget positivt om at udgive musik. Det har hele tiden været op ad bakke, og vi er vant til at finde alternative veje. Vi synes, at det er interessant at opsøge nye muligheder, og det her gør jo faktisk, at Vinnie Who kan få løn,« siger direktøren og understreger, at alternativet til denne aftale ville være at trykke et oplag med 1.000 vinyler af »Harmony« og håbe, at det ville generere noget streaming på tjenester som eksempelvis Spotify.

»Og hvem har fundet på, at en CD skal koste 149 kroner? Så længe den kunstneriske frihed er intakt, og vi synes, Tiger Music er sjove at lege med, så er vi selvfølgelig åbne,« indskyder Fake Diamond-direktøren.

Alternativet?

Tigers Anne Busacker tilslutter sig samarbejds­partneren.

»Hvad er alternativet? Siden 90erne er der sket et kæmpe skift i musikbranchen, og vi bliver nødt til at følge med. Vi kan jo ikke stå fast på en gammel model, som vi ved ikke virker mere. Vi må tænke okay, hvordan kan vi så gøre det? Og med en fair 50/50-deal får både musikeren, forretningen og branchen et godt afkast af den model, vi driver i Tiger,« siger hun, dog uden at ville uddybe, hvordan den egentlige aftale med Vinnie Who er skruet sammen.

Og hvad angår aftaler, er der endnu ikke nye på bordet mellem de to pladeselskaber. Det aktuelle samarbejde medfører dog, at Vinnie Who i efteråret tager på turné i Japan, fordi Tigers partner Flying Tiger Copenhagen tror på, at den danske kunstner vil klare sig godt på det japanske marked.