Skæbnetime for Danmarks Underholdningsorkester

Hvis ikke Danmarks Underholdningsorkester i løbet af den kommende måned får tilsagn om 16 mio. kr. i fondstøtte og fem mio. kr. fra politikerne, har orkestret snart givet sin sidste koncert.

I mere end et år har Danmarks Underholdningsorkester kæmpet for sin overlevelse. Her spiller musikere fra orkestret sammen med deres støtter op til morgensang på Christiansborg i oktober 2014 samtidig med, at de overrækker daværende kulturminister Marianne Jelved (R) 36.000 protester mod lukningen af orkestret. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klokken er ved at falde i slag for Danmarks Underholdningsorkester. Hvis det ikke i løbet af den kommende måned lykkes at få de økonomiske brikker til at falde på plads, lukker og slukker orkestret i begyndelsen af det nye år.

»Vi har givet os selv et år til at få pusle­spillet på plads, og lykkes det ikke, må vi frigive hinanden og lukke orkestret,« siger direktør Stine Nissen.

Bliver det tilfældet, vil underholdnings­orkestrets koncert 15. november med klavertrioen Trio Vitruvi og værker af Mozart, Beethoven og Schubert blive den definitivt sidste med Adam Fischer på dirigentpodiet. Og nytårskoncerterne med The Bootleg Beatles i slutningen af januar, som i parentes bemærket forventes at blive udsolgt allerede i denne måned, bliver Danmarks Underholdningsorkesters allersidste koncerter overhovedet.

Sparet væk af DR

Siden DR som led i en sparerunde i september 2014 besluttede at nedlægge sit 75 år gamle underholdningsorkester, har orkester­ledelsen sammen med en kreds af støtter arbejdet intenst på at skaffe grundlag for en videreførelse af orkestret og ikke mindst samarbejdet med den internationalt anerkendte dirigent Adam Fischer, der har været orkestrets chefdirigent siden 1998.

En indsamling på internettet i foråret 2015 gav sammenlagt tre mio. kroner, som har været brugt dels til at holde sammen på orkestret og arrangere en række koncerter, dels til at få nedsat en bestyrelse og etableret en professionel administration, der er nødvendig for at drive orkestret videre.

»Alt det er vi klar med nu,« siger Stine Nissen. »Vi har etableret samarbejdsrelationer og lagt repertoiret for den klassiske del tre år frem, vi har booket koncertsale, dirigenter og prøvefaciliteter de næste tre år, men hvis det ikke lykkes også at få økonomien på plads nu, må vi lukke.«

Fondsstøtte er alfa og omega

Ifølge Stine Nissen arbejdes der ad to veje på at finansiere orkestrets aktiviteter:

»Alfa og omega er, at vi får fondsstøtte til det klassiske repertoire og til det sam­arbejde med Adam Fischer, som garanterer den kunstneriske kvalitet i orkestret,« siger hun. »Den del håber vi, at danske fonde vil tage ansvaret for. Vi har tilkendegivelser fra en række fonde, som ønsker at støtte under forudsætning af, at det samlede beløb til­vejebringes. Men vi mangler at få de sidste brikker på plads.«

Behovet for fondsstøtte anslås til ca. 16 mio. kroner for perioden 2016-18. Pengene skal udelukkende gå til den klassiske del af orkestrets aktiviteter, herunder en ind­spilning med Adam Fischer af de ni Beethoven­-symfonier. Hvad angår de populær­musikalske aktiviteter, de store showkoncerter med f.eks. The Bootleg Beatles, regner Stine Nissen med, at de kan hvile i sig selv, men uden at give en egentlig indtjening til orkestret.

»Derfor bliver der også behov for et mindre statsligt tilskud på ca. fem mio. kroner årligt til den daglige drift og udvikling af orkestret, hvis vi skal kunne fortsætte,« siger hun.

DF: På finansloven

Det beløb forhandler politikerne på Christians­borg om netop i disse dage. Dansk Folkeparti har i sit finanslovsoplæg foreslået, at der afsættes fem mio. kroner årligt til Underholdningsorkestret.

»Vi var meget utilfredse med, at DR lukkede orkestret, og vi synes, det vil være synd at smide hele det arbejde, orkestret har lavet, også for børn, på gulvet,« siger partiets kultur­ordfører, Morten Marinus.

Forslaget støttes bl.a. af de Konservative, som sidste år var blandt underholdnings­orkestrets varmeste fortalere. Også Venstre er positivt.

»Men den konkrete forhandling om, hvordan midlerne skal fordeles, tager vi omkring forhandlingsbordet i Finansministeriet,« siger kulturordfører, Britt Bager.

Støtten til Underholdningsorkestret afhænger ikke mindst af, hvilken finansiering der kan opnås enighed om.

»Såfremt regeringen fremsætter forslag om en fornuftig finansiering af et statsligt engagement i orkestret, vil vi se meget positivt på dette,« siger Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen. Mens både Alternativet og Enhedslisten understreger, at der skal være tale om »nye penge«.

»Vi går ikke ind for kulturkannibalisme, pengene må ikke tages fra de internationale kulturaktiviteter, som DF foreslår,« siger Alternativets Rasmus Nordqvist.