Sex, løgn og frisind

En mand, der giver sig selv et blowjob (ja, det kan åbenbart lade sig gøre). En sex-terapist, der kommer til at give en af sine klienter en lussing.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

Og en dominatrix, der har en mani med at fotografere folk i deres mest sårbare øjeblik. Det skorter ikke på uforglemmelige scener i den amerikanske film »Shortbus«, der er instrueret af John Cameron Mitchell. Han er manden, der stod både bag og foran kameraet i den meget fine kultfilm »Hedwig and the Angry Inch« om den transseksuelle punkpige fra Øst-Berlin, der med sit band følger efter en eks-kæreste tværs over USA. I »Shortbus« er historien sat i New York, hvor filmen følger Sofia. På trods af sit job som sex-terapist har hun aldrig selv fået en orgasme, men til gengæld løjet og simuleret i flere år overfor manden Rob. En dag opsøger bøsse-parret James og Jamie hende, fordi de overvejer at åbne deres forhold op for andre seksualpartnere, men i et anfald af hidsighed falder lussingen, og da hun tilstår årsagen - frustration over den manglende orgasme - henviser de hende til Shortbus, der med en blanding af swingermiljø og kulturel salon-stemning er et frisindet sted for de trængende. Portrætteringen af disse newyorkere er mere drevet af fascination end af selve fortællingen, og filmen er samtidig også en afsøgning af, hvad og hvor meget, der kan vises eksplicit i en film, der med lidt god vilje stadig henvender sig til et mainstream-publikum. Og selv om den er både ujævn og konstrueret, har »Shortbus« en empatisk ømhed for menneskelig lyst og en subtil sans for humor, der gør den til et fint, lille bekendtskab.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse